Животът е започнал 300 млн. години след образуването на Земята?

13:25 - 15 Април 2022
Животът е започнал 300 млн. години след образуването на Земята?

Разнообразен микробен живот е съществувал на Земята преди най-малко 3,75 милиарда години, предполага ново проучване, ръководено от изследователи от Университетския колеж в Лондон (UCL),което оспорва установения възглед за това кога е започнал животът.

За изследването, публикувано в Science Advances, научният екип анализира камък, събиращ се в длан от Квебек, Канада, чиято възраст се оценява на между 3,75 и 4,28 милиарда години. В по-ранна статия на Nature екипът открива малки нишки, сфери и тръбички в скалата, които изглежда са направени от бактерии, съобщава Наука OffNews.

Но не всички учени са на мнение, че тези структури - датирани с около 300 милиона години по-рано от това, което по-често се приема като първи признак на древен живот - са от биологичен произход.

Сега след задълбочен допълнителен анализ на камъка, екипът е открил много по-голяма и по-сложна структура – ??стъбло с успоредни разклонения от едната страна, което е дълго почти сантиметър – както и стотици изкривени сфери, или елипсоиди, заедно с тръби и нишки.

Изследователите казват, че докато някои от структурите биха могли да бъдат създадени чрез случайни химични реакции, „дървоподобното“ стъбло с успоредни разклонения най-вероятно е било биологично по произход, тъй като не е откривана подобна структура, създадена само чрез химия. Екипът също така предоставя доказателства за това как бактериите получават енергия по различни начини. Те откриват минерализирани химически странични продукти в камъка, които съответстват на древните микроби, живеещи от желязо, сяра и вероятно също въглероден диоксид и светлина чрез форма на фотосинтеза, която не включва кислород.

Тези нови открития според изследователите предполагат, че разнообразие от микробен живот може да е съществувало на ранната Земя, потенциално само 300 милиона години след образуването на планетата.

„Използвайки много различни линии на доказателства, нашето проучване с увереност предполага, че съществуват многообразие от различни видове бактерии на Земята между 3,75 и 4,28 милиарда години", заявява водещият автор д-р Доминик Папино (Dominic Papineau) от Университетския колеж в Лондон, катедра "Науки за Земята", Лондонския център за нанотехнологии, Центъра за планетарни науки и Китайския университет по геонауки.

„Това означава, че животът може би е започнал само 300 милиона години след образуването на Земята. В
геоложки план това е бързо - около едно завъртане на Слънцето около галактиката."