70 хиляди разбрали случайно, че нямат личен лекар
73 джипита си прекратили практиката без да уведомят пациентите си
Около 70 000 пациенти само през м.г. не са били уведомени, че са останали без личен лекар. Това съобщи омбудсманът Диана Ковачева при днешното си участие в Международната научна конференция „Основни права и медицинско право“, организирана от Института за държавата и правото. Във форума участваха заместник-министърът на здравеопазването д-р Димитър Петров, председателят на Българския лекарски съюз д-р Иван Маджаров, университетски преподаватели, учени, представители на съдебната власт и др.
По официални данни, 73 лични лекари през 2020 г. са прекратили по различни причини своята практика и договори с НЗОК, но техните пациенти, които са средно между 1 000 и 2 000 души са разбрали този факт едва след като са потърсили джипито си във връзка със здравословен проблем. Омбудсманът бе категорична, че това не е ангажимент на личните лекари, а на държавата, в лицето на отговорните институции.
„Тези хора бяха поставени пред сериозен проблем, без личен лекар в ситуация на COVID, в която им е била необходима спешната му намеса, издаване на направление за специалист, за съвет или в подпомагането за решаването на здравословен проблем. Това са средно около 70 000 пациенти, които не са знаели, че техният личен лекар е с прекратена практика. Има съвременни средства, включително чрез SMS-и, имейли, с които всеки гражданин може и трябва да бъде уведомен при такава ситуация. Ангажиментът няма как да бъде на личния лекар, който прекратява практиката си, най-малкото, защото причината за това може да е и настъпила смърт. Тук категорично трябва да се намеси държавата - НЗОК, Министерството на здравеопазването, държавните институциите са тези, които трябва да решат проблема, така че хората своевременното да бъдат уведомявани“, категорична бе Диана Ковачева.
Тя съобщи още, че през миналата година жалбите до омбудсмана в сферата на здравеопазването са над 1 000 и са свързани предимно с достъпа до медицинска помощ в отдалечени и трудно достъпни райони, качеството на медицинските услуги, съмнения за лекарски грешки, медицинските експертизи, забавяне на експертизите, здравното осигуряване и обезщетенията, проблеми за нарушени социално-икономически права и такива, свързани с издаването на сертификати за ваксиниране.
„Миналата седмица изпратих препоръка до здравния министър и той се ангажира да реши въпроса с възможностите за поправки на технически грешки в сертификатите. Хората, чиито данни са сгрешени на практика нямат възможност за корекция на тези данни. Другият проблем, свързан с издаването на сертификатите за ваксини се отнася до граждани, които са си поставили две дози от различни ваксини. Към момента все още не е възможно да получиш сертификат, ако си се ваксинирал с две различни ваксини като първа и втора доза. Надявам се, че този проблем ще бъде решен“, подчерта омбудсманът.
„Не бих казала, че увеличаването на жалбите се дължи само на COVID пандемията, въпреки че тази ситуация освети редица системни проблеми, който съществуват през годините. Нормативната уредба и практиката по прилагането й често не водят до защита на правата на пациентите”, допълни омбудсманът.
Доц. Ковачева подчерта, че е необходимо да се предложи нов прочит на пресечните точки между основните права на гражданите и развитието на медицинското право - проблемите на доболничната помощ, медицинската експертиза, здравните предизвикателства, закрилата на здравето в условията на пандемия, съгласието за донорството – все теми, по които гражданите се обръщат към омбудсмана.