Администрацията на Тръмп се обърна срещу Джеф Безос
Белият дом обвини "Амазон" във вражески акт с митата

Белият дом остро разкритикува обявените планове на "Аазон"да показва разбивка на цените на стоките, от която да личат новите мита на президента Доналд Тръмп в продуктите, които търговският гигант продава онлайн.
"Току-що говорих по телефона с президента относно съобщението на "Амаозн". Това е враждебен и политически акт от страна на компанията", заяви говорителката на Белия дом Каролайн Ливит. Всъщност става дума за неофициална информация, разпространена от американски медии. Пред "Блумбърг" представител на "Амазон"отрече компанията да е обявила подобна разбивка на цените.
Говорителката на Белия дом показва "доказателство", че "Амазон" си партнира с "китайски пропаганден орган".
"Защо "Амазон"направи това, когато администрацията на Байдън повиши инфлацията до най-високото ниво от четири години?", каза тя, добавяйки, че "изобщо не е изненада", защото "Амазон" от години си партнира с китайски пропаганден орган".
Подобно на няколко други технологични милиардери, Джеф Безос се опита да спечели благоразположението на новата администрация и се срещна с Тръмп няколко пъти след победата му на изборите. Безос, който също е собственик на престижния американски вестник "Вашингтон пост", обяви преди президентските избори през 2024 г., че медията няма да подкрепи в надпреварата нито един от кандидатите за президент за първи път от 36 години.
"Няма да говоря за отношенията на президента с Джеф Безос", каза Ливит, когато репортер попита дали Безос остава поддръжник на Тръмп. Акциите на "Амазон" паднаха с до 2.1% при откриването на търговията в Ню Йорк след коментарите на Белия дом, преди загубите да бъдат овладяни.
Компании като "Тему"и гигантът в бързата мода "Шейн"се подготвят за 120% мито върху много от техните продукти поради решението на правителството на САЩ да прекрати изключението "de minimis" за малки пратки от континентален Китай и Хонконг. Някои пратки на "Амазон" също попадат под това изключение, но компанията купува стоки и на едро, които изпраща до складовете си в САЩ.
"Амазон" стартира услугата Haul – която доставя артикули директно от продавачи, включително от Китай – миналата година като отговор на възхода на "Тему", приложението за пазаруване на ниски цени, което спечели популярност въпреки дългите срокове за доставка. "Тему"процъфтява отчасти благодарение на безмитни пратки за стоки на стойност под 800 долара. Предполагаемото въвеждане на разбивка на цената от страна на "Амазон" по-скоро е свързано с края на изключението "de minimis", а не с плановете за новите мита на Белия дом, твърди запознат източник. През последните години износителите се възползваха от изключението, което позволяваше на стоки на стойност под 800 долара да влизат в САЩ без мита или митнически такси.
Министърът на финансите Скот Бесънт, присъствал на брифинга, заяви, че всяка разбивка, показваща дела на митото в цената, е несправедлива, когато разходите за политиките на другите администрации – включително регулациите – не са отделно посочени.
"Големият данък върху потребителите, който остава незабелязан, е регулацията, а ние дерегулираме и намаляваме това", каза Бесънт. "Така че от гледна точка на доходите на домакинствата, очакваме реално увеличение на покупателната способност, което наблюдаваме през първите 100 дни, и очакваме това да се ускори", добави той.