Автоинструктор пред Lupa.bg: През декември шофьорските курсове удрят 2 бона
Променените правила за обучение на бъдещите водачи не са обнародвани в Държавен вестник, а трябва да ги спазваме, обясни инж. Йонко Иванов
След месец ще има изменения на учебната документация за провеждане на шофьорски курсове. По нов начин ще се провежда практическото обучение с дигитализация на електронни системи, което за момента е неясно как ще функционира. Не се знае дали има задание за изпълнение. Това ще доведе до увеличаване на цената на шофьорския курс и той ще удари 2 000 лв. За това предупреди пред Lupa.bg инж. Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.
„Ще има нови електронни системи, по които ще се провежда дистанционно обучение. Странното е, че в променените наредби 37 и 38 е сложено изменението на учебната документация. То обаче не е подписано от министъра на образованието и не е обнародвано в Държавен вестник, а ние трябва да започнем да обучаваме по тази система от 10 декември. В учебното съдържание няма определяне на броя часове в зала и кабинет. Не се знае останалите часове, които са до 38, по какъв начин ще бъдат провеждани – дистанционно, онлайн или друга форма. Това означава, че са написани лобистки текстове, които касаят някаква нова организация на обучението.
Тя обаче до момента на никой не е представена. Сякаш работната група вече е създала вариант за нейното изработване и тя ще бъде предложена срещу заплащане на учебните центрове. Тази учебна документация ще доведе до пълен хаос в обучението, защото е тотално сгрешена и не е направена от професионалисти“, обясни за промените инж. Иванов.
Друга новост е електронната карта. „За нея ще имаме необходимост от електронно устройство, което не е ясно какво ще бъде. Представете си 3 000 преподаватели по 10 часа на ден да ползват тази система какво ще се случи. Тя непрекъснато ще спира. Това обаче не означаваме, че няма да плащаме за услугата. Трябва да платим за устройствата, за интернета и най-важното, че този електронен картон ще спира нашата нормална работа за деня“, подчерта автоинструкторът.
„Искахме от Министерство на транспорта да ни обяснят каква е тази система, кой прави заданието, по какъв начин то ще се осъществи и до колко то ще допринесе до по-качественото обучение“, допълни той.
„Сега сме в седмицата на безопасност на движението. Много странно как така с 64 човека станаха по-малко загиналите от началото на годината. Тези данни даже не граничат със статистическата грешка, след като има 250 повече ПТП-та и по-голям брой ранени през този период. Интересно кой, как и по какъв начин отчита инцидентите. Липсата на държавна политика и философия на тема пътна безопасност води до безобразията, които са по пътя. Ние като държава, в частност АПИ и общините, трябва да знаем за даденото населено място дали тези ПТП-та са станали по обективни или субективни причини. Дали на един път би могло да се пусне средна лента за изпреварване в продължение на 2 км в едната посока и 2 км в другата посока, дали местата, където имаме платно с по две ленти за движение в една посока и в другата посока са взети обезопасителни мерки като мантинели или бетонни разделителни мантинели. Това ще доведе до намаляване драстично на броя на загиналите. Но за това трябва анализ и експертиза от хора, които разбират. И ако всички тези десетина министри, които се извървяха за 2 години, бяха направили по половин полигон, досега щяхме да имаме 6 големи полигона, които щяха да окажат помощ в така нареченото продължаващо обучение“, каза още инж. Йонко Иванов.