Бива ли да се еб@ваш с НСО за няколко лайка във фейсбук?
Един „летящ“ кортеж на НСО във вторник, превозващ президента на Ливан, успя да измести останалите новини и да предизвика бурни дискусии: какво могат и какво не могат да си позволяват на пътя държавните гардове.
Цялата случка тръгва от един клетник, решил да се прави на ударен и да не забелязва светлинните сигнали на пет автомобила със сини буркани (два джипа и три мерцедеса). Но пък опищя интернета, че го принудили да навлезе в банкета, за да избегне челен удар с кортежа.
А с кой акъл реши, че трябва да снима действията на гардовете – хич не е ясно. Най-вероятно за 20 лайка във фейсбук и 15-минутна слава.
В милисекундите, които гардовете имат на разположение да разпознаят какво и към кого е насочено, можеше да се случи и доста по-голяма беда. И е чудо, че в момента не дописва мастилото от пета химикалка в най-близкото районно. Неслучайно НСО определи поведението на автора на видеото като рисково, което е застрашавало както неговата собствена безопасност, така и тази на охраняваното лице. И припомнят - останалите водачи са длъжни да осигурят безпрепятствено преминаване и могат да бъдат санкционирани при неизпълнение.
Впрочем в много държави снимането на правителствени сгради и автомобили, сили на реда и военни съоръжения е забранено и е съпроводено с нелеки санкции. При по-тежките случаи може да се стигне до настаняване в специализирано заведение с осигурени от държавата безплатни подслон, храна, фитнес, а понякога и секс.
Ситуацията от 11 ноември предизвика множество реакции, при това разнопосочни. Едни коментират, че „обикновените“ водачи трябва да отбият встрани и да пропуснат „богоизбраните“, който най-вероятно са висши държавни функционери.
Не липсват обаче и хора, които смятат, че шофьорите на въпросните богоизбрани особи брутално газят закона и действията им са опит за убийство. Дори да са автомобили със специален режим на движение.
Последните не е зле да прочетат Закона за движение по пътищата, защото там ясно е разписано, че автомобилите със специален режим на движение се съобразяват с цитирания закон, само докато не са включили сигналните лампи. В противния случай могат да надвишават позволената скорост, могат да преминават на червен светофар, да паркират там, където за другите е забранено и т.н. (ЗДП, чл. 92, ал. 1). Но който е пропуснал този член, вероятно е проспал и други. Това обяснява защо напук на предприеманите мерки пътните произшествия у нас непрекъснато се увеличават. Пропорционално на ръста на инфлуенсърите и техните имитатори.
Кортежът на Путин в Москва, наброяващ двайсетина автомобила, блокира цели булеварди (московските са три пъти по-широки от „Цариградско шосе“). През септември пък автомобилът на Еманюел Макрон беше блокиран от кортежа на президента Тръмп в Ню Йорк. Чак такъв вой май не сме чули...
