Брюксел вдига цената на бензина с до 44 ст.

Цените на бензина и дизела ще нараснат с до 44 ст. за литър през следващите години, заради решението на Брюксел за включване на автомобилните горива в схемата за търговия с вредни емисии. За да бъдат компенсиране най-бедните домакинства в страната, временно ще им дават ваучери за зареждане на личния автомобил с гориво. Предварителните данни показват, че домакинствата ще получават до 383 лв. на година. Това става ясно от проект на Социален план за климата на България, който е пуснат от правителството за обществено обсъждане.
Европейската комисия планира от началото на 2027 г. транспортът и сградите да бъдат включени в схемата за търговия с емисии. Прогнозата е тогава цената на един тон въглероден двуокис да бъде 30 евро, като през следващите години ще нараства, докато през 2030 г. достигне 60 евро. Квотите за въглероден двуокис ще бъдат включени в цените на горивата по бензиностанциите. Предварителните изчисления показват, че при старта на плащането за вредните емисии на горивата бензинът и дизелът ще поскъпнат средно с 8,4%. Това означава към цената на всеки литър да бъдат добавени около 22 ст., заради желанието на Брюксел да бъде намалено използването на бензин и дизел. През следващите години цените на горивата ще нараснат още, докато през 2030 г. поскъпването ще бъде с около 44 ст. за литър.
Квоти за вредни емисии ще бъдат плащани и при използването на дърва, въглища и газ за отопление на жилищата. За да бъде смекчен ударът върху най-бедните домакинства, ще бъдат въведени различни механизми за подпомагане, сред които - ще дават пари за саниране на къщи, домакинства ще бъдат подпомогнати за смяна на старата печка на дърва с нова на ток, ще бъдат давани и ваучери да покупка на горива за автомобила, както и на дърва за огрев. Идеята е тези помощи да компенсират поскъпването на горивата. Проблемът е, че помощи ще има само за най-бедните. Освен това в изчисленията с каква сума да бъдат подпомогнати домакинствата не е взето предвид поскъпването на всички стоки и услуги, което ще последва вдигането на цените на горивата с 22-44 стотинки на литър.
За да бъде изчислено какво е необходимото подпомагане за купуване на горива за автомобили са взети данни на НСИ, според които домакинствата харчат средно по 975 лв. на година за горива и смазочни материали. Но 42% от домакинствата нямат личен автомобил и не правят разходи за бензин и дизел.
Затова средният размер на разходите за горива и смазочни материали на останалите домакинства са около 2322 лв. на година, пише в подготвения от правителството документ. Като се има предвид поскъпването на бензина и дизела заради включването им в системата на търговия с вредни емисии, разходите на домакинствата ще нараснат средно с до 383 лв. на година. Ваучери под формата на банкова карта, заредена с сума, която ще покрива допълнителните разходи за горива, ще получават бедните домакинства, а останалите ще трябва да извадят парите от джоба си.
Подпомагане под формата на ваучери за гориво или средства за градски транспорт ще дават на “уязвими ползватели на транспорт”. Това са хора и домакинства, които имат затруднение с достъпа или с покриването на разходите за частен или обществен транспорт, необходим за придвижването им до основни социално-икономически дейности и услуги, поради наличието на едно от следните обстоятелства: няма наличен обществен транспорт; имат доходи под линията на бедност за всеки член на домакинството; имат доходи, над линията на бедност, но под средния доход на човек в страната и нямат пари за покупка превозни средства с нулеви и ниски вредни емисии. Помощите ще бъдат само временни - до 2030 г. През 2030-2032 г. помощите значително ще бъдат намалени, а след това изцяло спрени, така че и бедните ще трябва да плащат по-високите цени на горивата и на градския транспорт.
За да определят колко хора биха ползвали помощите за транспорт, са използвали анкета на НСИ за ползването на градския транспорт. Оказва се, че нямат градски транспорт или не го ползват поради редица причини (твърде е скъп, бавен или нередовен) над 920 хил. човека, или 14,34% от населението над 16 години. Като добавим и тези, които имат градски транспорт, но доходите им са под средния за страната, се оказва, че ще подпомагат 3,6 млн. човека, или 1,6 млн. домакинства, което са 56,1% от общия им брой.