Деница Сачева: Пенсионната реформа ще е голямо фиаско!

Новини
08:25 - 13 Април 2022
3989
Деница Сачева: Пенсионната реформа ще е голямо фиаско!

"Не са ни известни намеренията на управляващите. Научаваме за тях от интервюта на социалния министър. Мащабна пенсионна реформа, която да е справедлива и всеобхватна, трябва да има отношение към финансовата стабилност на системата и държавата. Би трябвало да се потърси национален консенсус. Решението не може да дойде от една работна група, в която участниците са неизвестни. По всичко личи, че начинът, по който се предлага евентуалната реформа, ще бъде голямо фиаско и за пореден път ще използва надеждите и мечтите на пенсионерите", заяви Деница Сачева.

"Притеснена съм какво ще се сложи на масата, защото решенията не могат да се въвеждат набързо - без национален консенсус, при това от 1 юли. Трябва да има достатъчно дълъг срок, за да се обмислят всички предложения. Ако се върви към реформа, тя да бъде от 1 януари 2023 г., защото трябва да си даваме сметка, че задълбочаваме все повече зависимостта на НОИ от държавния бюджет. Част от споделените предложения в публичното пространство са многомилиардни. С този темп, с който харчим по половин милиард на седмица, това е много сериозна заплаха. Самият факт, че фискалният резерв вече е стигнал до 4,7 млрд. лв. по данни на БНБ, показва, че Сребърният фонд също е под заплаха. Управляващите дължат много отговори и преди да ни предлагат мащабни пенсионни реформи, трябва да ни кажат какво е реалното състояние на пенсионните фондове и на НОИ. Това, което се случва в момента, буди повече тревоги, отколкото надежди", допълни бившият социален министър.

"Със сигурност трябва да се запази принципът “принос-права”. Разумна ми изглежда комбинацията между увеличен коефициент за стаж и промяна във формулата на швейцарското правило. Тя вече не е особено адекватна заради нарастващата инфлация. Всички говорят за двуцифрено число, което се надяваме да не е 20%. Трябва да си даваме сметка каква е финансовата стабилност на пенсионната система, защото се подхожда доста лековато с надеждите на българските пенсионери и с това да се краде от бъдещето на всички работещи хора, които плащат данъци и осигуровки", каза тя пред "24 часа".

"Когато сме предлагали помощи за празниците, те са били за най-уязвимите пенсионери. Никога не са били за всички. Предложихме добавката за COVID да е за всички, защото тя засяга по еднакъв начин всички български пенсионери. Раздаването на тези 70 лв. е опит да се купи любовта на пенсионерите. Аз имам опасения, че това няма да стане, защото те вече са изядени от инфлацията", сподели Сачева.

"Има резон да се говори за увеличаване на минималната заплата, както предлагат синдикатите. Трябва обаче да чуем и гласа на работодателите, които не получават адекватна подкрепа нито за цените на електроенергията, нито по отношение на ликвидността на българските компании, нито на секторите, които най-много бяха засегнати от коронавируса. Има само бомбастични обещания колко много инвестиции ще има, но виждате, че дори по отношение на растежа числата въобще не са благоприятни и в полза на правителството. То предложи икономически растеж от 4,8%, като през февруари се очакваше да стане 4%. Даже не е свършил април, а вече се очаква два пъти по-малко. При говоренето за доходи, пенсии, помощи трябва да си даваме сметка за финансовата стабилност. Да, правилната посока е да се увеличава минималната заплата. Да е 50% от средната, както сме подкрепили като държава директивата на ЕС. Това е правилната стъпка, но винаги трябва да си даваме сметка какви са нашите възможности", заяви още бившият социален министър.

"900 000 българи между 16 и 64 г. нито учат, нито работят. Една част от тези хора притежават умения, придобити неформално – като хоби или при работа без договор в различни сектори. В момента трудовите инспектори могат да консултират, да регистрират като безработни хората, които не учат и не работят, да им предлагат да придобият нова квалификация и да им търсят подходяща работа. С новите текстове ще им дадем възможност и да насочват към валидиране на получените извън училище умения. Това ще се случва в базите на Държавното предприятие “Българо-германски център за професионално обучение”. Обучението ще е до 18 месеца.

Предлагаме да се осигурят средства за стипендии, транспорт и квартира за времето на курсовете. Предвиждаме Агенцията по заетостта да създаде регистър на неактивните лица, данните да се обменят между институциите. Важно е паралелно с прогнозирането да се правят и проучвания и анализ на трудовите ресурси в страната. Само така ще планираме правилно както политиките за заетостта, така и развитието на инвестициите в страната. В момента 160 хил. младежи нито учат, нито работят. Да, не можем да ги накараме да работят, но можем да направим всичко възможно, за да им намерим реализация.

Тази стъпка започна с нашето правителство. Ние я договорихме с ЕК в рамките на плана за възстановяване и устойчивост. Лансирахме и идеята да има Кодекс за социална закрила, който да увенчае една много по-сериозна реформа в социалното подпомагане. В плана е договорено социалните помощи да станат 30% от линията на бедност до 2024 г. Така ще се увеличат и хората, които ги получават. Очакваме да видим плановете на правителството за цялостна реформа в областта на социалното подпомагане. Това означава да се ревизират всички социални помощи, включително семейните помощи за деца, и да се върви към кодифицирано законодателство. Има политически условия, които трябва да се изпълняват. Едно от тях е да има Кодекс за социална закрила и реформа в системата за социално подпомагане, а правителството не прави стъпки по тях. То изпусна и възможността за аванс и в момента няма друг избор, освен чрез държавния бюджет да започне изпълнение на Плана за възстановяване и след това да чакат верификация.

Ако не изпълняват политическите условия и ако не провеждат процедури спрямо европейското законодателство и не са достатъчно бързи, за да правят процедури от порядъка на 1 млрд. лв. на месец, може да се окаже, че няма да получим пари по Плана, а просто ще авансираме част от проектите със собствени средства, което е възможно най-неблагоприятно", каза Сачева.

"Много са нещата, които ме притесняват в плана. Той бе наречен изключителен, може би защото изключва една част от важните проекти - като тези за напоителни системи. Той удари тежко и земеделието. В енергетиката имаме много критики. Заводът за батерии, който Асен Василев каза, че ще прави с български производител, априори ще наруши европейското законодателство. Дори в комисия вицепремиерът заяви, че е готов да плати глобата от почти 250 млн. лв. Заяви го с такава лекота, сякаш ще извади тези пари от джоба си, а няма да са от тези на българските данъкоплатци.

Притеснява ни изваждането на ЕСО и “Булгартрансгаз” от БЕХ. Многократно водехме разговори с ЕК и сме отстоявали на всички искания в тази посока, защото смятаме, че това не е българският национален интерес. В началото на 2020 г. Народното събрание прие решение, че трябва да направим всичко възможно, за да запазим максимално дълго въглищните централи. И изваждането на ЕСО и “Булгартрансгаз” от БЕХ е в разрез с това решение. Не се учудвам на поредното нарушаване на закона, защото за тези хора законът е врата в полето. Всичко е техническа подробност и ние трябва да си затваряме очите, защото, видиш ли, те просто правили промяна. Притеснява ни и този държавен телеком, защото бяхме предвидили инвестиции, които да се правят от компаниите, за да има широколентов и достъпен интернет за всички. Това изключваше държавно участие и възможности за корупция. Говорим за инвестиция от 700 млн. лв.

Намаляването на парите за българския бизнес с 230 млн. лв. и трансформацията на грантове в кредити също са притеснителни. Този план беше крит. Не беше представен нито в парламента, нито на социалните партньори. В него има заложени много корупционни бомби, които тепърва ще гърмят. Направен е недалновидно спрямо българския национален интерес. Това също не ме учудва, защото самият премиер е български гражданин от август м.г. Понятието “български национален интерес” за хора, расли в чужбина, може би няма същата стойност като за хората, които истински обичат България", каза тя.

"Ние не знам какво точно се случва с позицията ни за Северна Македония, защото непрекъснато се сменят и смесват разнопосочни послания. Някои от коалиционните партньори дори загатват, че е имало сделка за плана. Надяваме се това да не е така. През тази седмица ще поискаме изслушване на външния министър, за да знаем какви ангажименти са поети. Тук имаме ясна позиция на Народното събрание, както и на КСНС. Би било крайно нелогично Кирил Петков отново да приеме това за техническа подробност и да го пренебрегне.

Не знам откъде тръгна тази мантра, че ГЕРБ ще реши драмата на управляващата коалиция за гуверньор на БНБ. Никога не сме заявявали подкрепа за някого от кандидатите. Ще вземем решението си в последния момент спрямо това, което се случва. В момента наблюдаваме провал, защото управляващите политизираха избора. На моменти дори го криминализираха с тези странни есемеси, които се изпращаха, и обвиненията, които си разменяха за корупция. Буди изумление защо се приема, че г-н Каримански има безупречна репутация, когато е председател на комисията по бюджет и финанси, но има проблем с репутацията, когато е кандидат за управител на БНБ. По същия начин е странно желанието на Андрей Гюров, който е председател на ПП на “Продължаваме промяната”. Не е ясно дали той има политически, или кариерни амбиции. И двамата има за какво да се критикуват. Когато сме носили отговорност, сме предложили човек с профил, който отговаря на висотата на тази позиция-неоцветен политически, изцяло с кариера във финансите, консервативен и разумен и за чиято работа няма критики през последните почти 7 г. Такова бе становището на ГЕРБ, когато бе на власт, такова е становището на ГЕРБ и сега, когато е опозиция", завърши Деница Сачева.