Доц. Стойчо Стойчев: Борисов няма да се постави в ситуация , Киро и Асен да го свалят
Ако се отиде на вариант правителство на малцинството, това означава, че всички други опции са изключени. Дори да има правителство на малцинството, то трябва да има стабилно мнозинство в парламента, което да застане зад някаква законодателна промяна. Това каза пред bTV политологът доц. Стойчо Стойчев.
А в момента, когато някоя партия застане зад законодателна програма и има съгласие между партиите, ще се намери и опция за кабинет, допълни той.
Ако няма съгласие за мнозинство, тогава вероятно ще имаме кабинет Главчев - 3, който ще работи до следващите избори, добави той.
Битката на електоралното поле се случи и се видя кой надделя в ДПС, отбеляза Стойчев.
Първосигналната интерпретация за съставяне на кабинет е, че при повече играчи по-трудно ще се състави мнозинство, а логиката е, че след като като при 6 партии не са успели, то при 9 е съвсем по-малка вероятността. Но има и обратната логика – когато е по-фрагментиран парламентът, относителната тежест на всяка партия, независимо дали е най-голямата или най-малката, е доста по-малка и съответно склонността им да правят компромиси и да търсят някакво взаимно решение, което да изведе всички от, да кажем, от трудната ситуация, е по-голяма. Защото калкулацията от непосредствените ползи или загуби от поредния провален парламент и отиване на избори е по-негативна в сравнение с калкулацията на по-шумни парламентарни групи, които имат самочувствието, че колкото и пъти да се явяват на избори, те ще имат добри резултати, посочва пред Труд политологът.
По-склонен съм да вярвам на втората теза – въпреки по-голямата си фрагментация, ще се намери възможност за постигане на някакво съгласие между поне 4 парламентарни групи, които да излъчат мнозинство и то да успее да състави кабинет, смята той.
Възможно е математически, но както 2014г. без да се налага да участват 4 партии, те участваха, за да има някак си и послание, и по-сигурна база, на която да стъпи това мнозинство. За мен най-реалистичен вариант е ако се постигне мнозинство, то да бъде не три, а четирипартийно. Зависи, разбира се и формата на участие, защото 2014г. Патриотичният фронт участваше, но без да има министри в кабинета.
От 2014 г. до 2017 г. Патриотичният фронт подкрепяше правителството, но нямаше министри. Волен Сидеров стоеше в парламента. След 2017 г. Обединени патриоти официално влязоха във властта, припомни той.
Що се отнася до БСП, според Стойчев е възможно да участва във всякакви конфигурации, но от гледна точка на собствения си интерес, заради оцеляването си, е по-добре да стои в опозиция. Да получи ново лице, да си избере нов председател, който да промени визията й и т.н. Тръгнаха по някакъв път сега да вървят към някакво съживление, но този път изисква задължително да стоят настрани от управлението. Защото участие в едно управление би ги маргинализирало до по-голяма степен и тогава потенциалните ползи, които сега биха имали при смяната от председателството и обединение на цялото ляво, биха ги маргинализирали.
Самият Борисов трудно би могъл да влезе в кабинет като какъвто и да е, камо ли като министър-председател, при положение, че няма контрол върху мнозинството в парламента. Това означава, че утре може Кирил и Асен да го свалят, коментира доц. Стойчев. Той никога няма да се постави в ситуация, в която те да го свалят с вот на недоверие. Вариантите за премиер са много, но той няма да бъде Борисов. Възможно е да се говори пак хем да е надпартиен и равноотдалечен, хем да бъде политическо лице – да отговаря на критерии и на едните, и на другите. Такива хора има. Има хора, които не са членове на партии, но пък са политически лица, защото във времето са заемали някакви постове през годините.