Дошло е време за ТРЕТАТА РЕПУБЛИКА

Този политик, който свърже името, визията и делата си с ТРЕТАТА РЕПУБЛИКА – той ще стане първият български държавник на 21 век, първият европейски по мащаб и дела лидер на съвременна България

Коментар
13:55 - 31 Март 2023
4982
Дошло е време за ТРЕТАТА РЕПУБЛИКА

Проф. НИКОЛАЙ СЛАТИНСКИ

Изборите в неделя по всяка вероятност няма да променят нищо в страната. Разбира се, важно е символът на Безвремието, проклятието на българската политическа действителност, човекът, тотално опериран от стратегическо мислене и непоправимо лишен от съвременна политическа култура - ББ, да остане втори.

При все това дори ББ да е втори, шансовете за промяна са нищожни, клонящи стремглаво към нула, ако не и към минус безкрайност.

Всички говорят, че причина за невъзможността за промяна - това е тежката политическа криза.Да, политическата криза е тежка, ужасно тежка, но тя не е причина за бедите, стоварили се върху България. Тя е следствие. Ще се опитам да кажа и докажа защо мисля така и на какво тази невъзможност за промяна е следствие.

Вече близо 20 години минаха откакто първи в България лансирах тезата за ТРЕТАТА РЕПУБЛИКА. Убеден съм:

Дошло е време за радикални изводи и промени - ние се нуждаем от Третата република! Дошло е време да се постави точната диагноза на състоянието, в което се намира България.

Ако не разпознаем болестта, дълбоката причина за изнемощяването на българския обществен механизъм, ние ще лекуваме все така повърхностните симптоми, а болестта ще се задълбочава и разяжда с метастазите си целия наш държавен и обществен организъм. Необходим ни е нов обществен договор, който да бъде разработен на базата на задълбочен, СТРАТЕГИЧЕСКИ ПРЕГЛЕД на всичко, което бе направено и което се случи в България през тези 33 години. С други думи, необходим е СТРАТЕГИЧЕСКИ ПРЕГЛЕД на българския демократичен процес, на държавата, на нейните институции, закони и ресурси.

Това означава преглед на Конституцията, на концептуалните и стратегическите документи, на законодателството, на системата за държавно управление и на всички нейни подсистеми – на начина, по който функционира местната власт, на системата за национална сигурност и системата за управление на рискове и мениджмънт на кризи и при кризи.

● Нека наречем СОЦИАЛИСТИЧЕСКAТА РЕПУБЛИКА, установена малко след 9 септември 1944 година – „ПЪРВАТА РЕПУБЛИКА”.
Тази Първа република за добро или лошо, повече, обаче за добро, приключи своето съществуване.

● Нека наречем РЕПУБЛИКАТА НА ПРЕХОДА, установена малко след 10 ноември 1989 година – „ВТОРАТА РЕПУБЛИКА”.

Тази Втора република практически също е приключила своето активно, насочено към развитие съществуване. Това, което виждаме днес е нейната безпомощна агония, задълбочена до катастрофични мащаби от Десетилетието на Безвремието под управлението на ББ.

Втората република, Републиката на Прехода отдавна не работи, не може да произвежда качествено, европейско, демократично и модерно управление. Тя е воденичен камък на шията на България. Именно пълната парализа и деструктивното съществуване на Втората република е основната причина за тежката политическа криза, която изпива като вампир кръвта, енергията, силите и соковете на България.

„ТРЕТАТА РЕПУБЛИКА” – това ще бъде ЕВРОПЕЙСКАТА РЕПУБЛИКА, републиката на пълноценно интегрираната в ЕС българска държава. Третата република ще бъде резултат на указания по-горе СТРАТЕГИЧЕСКИ ПРЕГЛЕД.

Убеден съм, че тези български политици, които се изкажат и работят по национално отговорен начин за конструиране, реализиране и консолидиране на ТРЕТАТА РЕПУБЛИКА – те имат бъдеще, те имат мисия, те имат дългосрочно, стратегическо мислене, те имат шанс да променят и модернизират България и да я извадят от нелепата, позорна и унизителна ситуация да бъде смятана за най-неевропейската и най-прорашистката държава в Европейския съюз.

А този политик, който свърже името, визията и делата си с ТРЕТАТА РЕПУБЛИКА – той ще стане първият български държавник на 21 век, първият европейски по мащаб и дела лидер на съвременна България.

Сегашната българска държава е много лошо конструирана. Редица от нейните дефекти са в резултат на Конституцията, приета през 1991 година. Направените множество поправки на тази Конституция само умножават хаоса и ескалират анархията, тласкат ни по унилата и отчайваща безпътица на тъпченето на място и вървенето назад.

Ние се нуждаем от преформатиране и преструктуриране на Държавата. Именно това аз нарекох първи и продължавам убедено да наричам Третата република. Как да се преоснове и структурира Третата република, не е по силите на един човек. Що се отнася до мен, то аз мисля, че в пакета от мерки за преминаване към Третата република трябва да влязат:

  • Намаляване на народните представители от 240 на 120.
  • Преминаване към наистина парламентарна република – с президент само с представителни функции, избиран от Народното събание (като напр. в Германия и Гърция).
  • Премахване на поста "вицепрезидент" - формална, бутафорна, куха, излишна и поглъщаща човешки и финансови ресурси длъжност, каквато няма в нито една от бившите соцдържави, членки на НАТО и ЕС, както и - предполагам - във всички наследнички на бившата съветска система, а също и в цяла Европа.
  • Съдебна власт, която не е над всички власти и над българския народ, над българските граждани и данъкоплатци, а в баланс и контрабаланс с другите две власти – Законодателна и Изпълнителна. Това изисква и радикално предефиниране на мястото и отговорностите на Прокуратурата.
  • Ново отношение между централната и местните власти, което да пресече деструктивната хегемония на централната власт, която се храни с правомощия и ресурси за сметка на местните органи за самоуправление и непрекъснато, вече повече от 30 години поражда и стимулира отвратителни понякога инстинкти у всеки следващи управляващи – към централизация, към изсмукване на живителни сили от регионите, към силово решаване на проблемите. Остро необходимо е свеждането на силно централизираните, по командно-административен модел изградени структури до институции, преди всичко координиращи дейността на мрежи от организации и органи. С няколко думи - децентрализация и координация, вместо сегашните централизация и командване (командорене).

Изместване на фокуса от силовите аспекти на сигурността (досегашната Конституция слага прекален акцент върху военното и полицейското схващане за сигурността) към меките аспекти на сигурността – качество на управлението, качество на лидерството, качество на живота, качество на човешкия потенциал, качество на образованието, качество на здравеопазването, качество на околната среда, качество на развитието.

Алтернативата на преминаването към ТРЕТАТА РЕПУБЛИКА е да продължим да се измъчваме – като държава, общество и отделни граждани в неработещите условия на сегашната, агонизираща и останала без енергия и смисъл, без воля и жизненост ВТОРА РЕПУБЛИКА. Това е републиката на Прехода, който вече е завършил.
Оставането в капана на Втората република ще ни коства няколко, ако не и десетина-двадесет години още в лутане, в производство на неработещи и безполезни решения, преразход на финансови и човешки ресурси и тъпчене на място, вървене в неправилната посока, по-скоро – вървене на Запад, към Западните Балкани, а най-вече към Западналите Балкани.

Текстът на проф. Слатински е публикуван на личната му страница във Фейсбук