ЕК погва майсторите и сервизите
Европейската комисия готви затягане на правилата за контрол на техническата изправност на автомобилите

Европейската комисия готви затягане на правилата за контрол на техническата изправност на автомобилите. Брюксел ще иска дигитализиране на множество процеси и създаването на няколко електронни регистъра. Идеите целят подобряване на пътната безопасност.
С пакет от три директиви ще се въведат нови правила при поддръжката и регистрацията на автомобилите. Двата талона - малкият и големият, следва да се дигитализират. Предвижда се въвеждане на задължителен годишен технически преглед, което у нас вече е факт. Еврокомисията иска създаване на единен регистър, в който да се отбелязва всяка ремонтна дейност, през която колата е минала - от смяна на масло до сериозни поправки при ПТП. Освен това - при ежегодното минаване на технически преглед ще се замерва и километражът на колата. А манипулирането му следва да се криминализира.
Случва се лампичка на таблото на колата ви да светне. Отивате в сервиз, където се оказва, че колата има технически проблем, плащате на майсторите и те го отстраняват. Сега Европа иска целият този процес да бъде записан в единен регистър. За всеки един автомобил.
„По този начин ще се вдигне качеството на ремонтите. Ще се носи по-конкретна и пряка отговорност. Ще се пресече използването на части от крадени автомобили. Ще намалее броят на крадени автомобили”, счита Румен Дунев - собственик на автомобилен сервиз.
Всяка неизправност на автомобила ще бъде записвана в неговата дигитална история. Включително изминатите километри. Така всеки, който впоследствие ще иска да я купи, ще знае какво е реалното ѝ състояние.
„Когато се случи тежко ПТП със загинали и пострадали в него, при което се установи, че е имало техническа неизправност, то тогава работникът и фирмата, която е извършила ремонта, ще носи пряка отговорност”, обясни Дунев.
Други експерти обаче се съмняват, че у нас директивата ще бъде приложена някога.
„Ние казваме - да, ще изпълним директивата, въвеждаме един срок. Идва краят на срока, въвеждаме нов отлагателен срок и така безкрайно - докрая на света”, е мнението на автомобилния експерт Красимир Георгиев.
Освен това, преди регистъра за ремонти, трябва да има регистър на автомобилните сервизи. Наличието на много нелицензирани такива прави невъзможно изпълнението на целите на мярката.
„Абсолютно, на 100%, ви гарантирам, че това няма да се случи. Преди да стане факт, е необходимо да се приеме закон за автосервизите в България. Трябва да се напишат мерки срещу тези, които не спазват изискванията на този закон”, посочи Георгиев.
На този етап идеите на ЕК са на ниво предложение и не са във финалния си вид. Преди това да се случи, Министерство на транспорта няма как да предприеме действия по новите изисквания, посочиха от ведомството.