ЕК шамароса лошо България

Европейската комисия даде България на Съда на Европейския съюз по два случая. Единият иск е за неправилно транспониране на правилата за правото на адвокат, а другият - на правилата на ЕС за таксите за изминато разстояние и винетките.
България не е транспонирала правилно в националното си законодателство Директивата за правото на достъп до адвокат и осъществяване на връзка при задържане. През януари 2017 г. Комисията започна производство за установяване на нарушение, като след отговорите на България случаят е приключен през октомври 2023 г. Установени са обаче допълнителни проблеми по правилното транспониране, в т.ч. на мерките за ефективното участие на адвокат при разпит. Същото се отнася и за правилата за дерогациите от правото на адвокат в интерес на разследването.
През октомври 2024 г. Комисията изпраща мотивирано становище, в което призовава България да отстрани останалите проблеми. След анализ на отговорите Комисията счита, че България все още не е изпълнила изискванията.
България не е транспонирала и правилата на ЕС за таксуването на превозни средства за използване на определени инфраструктури. Тя не е съобщила за транспонирането на мерките до крайния срок - 25 март 2024 г. По тази причина Комисията изпраща официално уведомително писмо. В края на м.г. то е последвано от мотивирано становище. Предвиден е двумесечен срок за отговор и предприемане на необходимите мерки. В отговорите е представен график за изпълнение на искането. Към днешна дата обаче Комисията така и не е уведомена за нито една мярка за транспониране.
От Брюксел изпращат и три мотивирани становища и едно уведомително писмо до България. В едното становище се настоява за ускорено транспониране на приетите правила за укрепване и разширяване на схемата на ЕС за търговия с емисии.
Другото становище изисква властите в София да спазват Акта за цифровите услуги.
Третото призовава да транспонираме изцяло Директивата МИС-2, предвиждаща мерки за високо общо ниво на киберсигурност в Съюза. България трябва също да транспонира измененията на Петата директива за капиталовите изисквания и на Директивата за лицата, подаващи сигнали за нередности.