ЕС може да представи до дни важния Закон за цифровите пазари
Планира се най-голямото преразглеждане на правилата, регулиращи най-големите технологични компании в света
Европейският съюз е готов да представи през следващите няколко дни ключовия Закон за цифровите пазари, който има за цел да ограничи пазарната доминация на технологичните гиганти, въпреки силното лобиране от страна на някои от най-влиятелните технологични компании като Гугъл, съобщи "Файненшъл таймс".
Законът за цифровите пазари може да бъде оповестен още в четвъртък, след като Европейската комисия, Европейският парламент и държавите членки съгласуваха много от последните аспекти на закона.
Понастоящем законодателството е насочено към фирми с пазарна капитализация от най-малко 75 милиарда евро, които притежават една влиятелна "онлайн платформа", като социална мрежа или уеб браузър, според източници на "Файненшъл таймс", участващи в изготвянето на закона.
Чрез този закон за пръв път ще се установят регулации, съгласно които големите технологични компании ще трябва да се конкурират на пазара на ЕС.
Освен петте представители на т.нар. Big Tech (петте водещи технологични гиганти - Google, Amazon, Facebook, Apple и Microsoft), фирмите, които също вероятно ще бъдат засегнати от новото законодателство, са платформата за настаняване Booking.com и групата за електронна търговия Alibaba.
Участниците в изработването на законопроекта посочиха, че окончателните детайли все още могат да претърпят промени, като времето за неговото обявяване може да се позабави, тъй като преговарящите продължават да изпиват допълнителни подробности. Но договорената през последните дни рамка представлява решаващ пробив за блока,
тъй като планира най-голямото преразглеждане на законите, регулиращи най-големите технологични компании в света от повече от две десетилетия насам, посочва финансово издание.
Законът за цифровите пазари ще определи за първи път правилата за това колко големи онлайн платформи трябва да се конкурират на пазара на ЕС. Сред детайлите, договорени от органите на ЕС, това е мярка, която ще принуди големите технологични компании да предложат на потребителите възможността да избират имейл приложение и търсачка при покупка на нов смартфон.
Потребителите също ще имат законното право да деинсталират приложения. В момента компании като Apple и Google предварително зареждат много от услугите си на устройства, без да дават на потребителите предварителен избор.
Хората също така ще могат да използват онлайн услуги с по-големи ограничения за начина, по който тези компании обработват техните данни.
Друга мярка, договорена между законодателите в Брюксел, ще принуди услугите за съобщения (messaging services) да взаимодействат с конкуриращи се услуги от по-малки конкуренти на технологичните гиганти. Това може да означава, че потребител на притежавания от Мета месинджър WhatsApp трябва да могат да изпраща съобщения директно до потребител на напълно различна услуга за съобщения, нарушавайки "затворения" модел, който много технически групи предпочитат.
Някои от компаниите, които биха били засегнати от Закона за цифровите пазари, изразиха опозиция срещу подобно законодателство. Така например, президентът на Мета, отговарящ за глобалните дела, Ник Клег предупреди, че законът "рискува да "вкамени" как работят продуктите и да предотврати постоянното повторение и експериментиране, които движат технологичния прогрес“.