Ето ги пълните мотиви за вота на недоверие

Червените притоплят стари манджи с "Ало, Ваньо" и цитират Божков от фейсбук

Актуални новини
12:56 - 16 Юли 2020
2596
Ето ги пълните мотиви за вота на недоверие

Депутатът от БСП Красимир Янков, който твърди, че лично е ръководил комисията за изготвянето на мотивите за поредния вот на недоверие срещу правителството на Бойко Борисов, публикува пълния им списък.  

Вчера той и соцлидерката Корнелия Нинова внесоха проекторешението, което парламентът ще дебатира на 20 юли, а 24 часа по-късно и ще гласува. 

"Вотът на недоверие към управлението на ГЕРБ е наше право и задължение, чрез възможностите на парламентаризма да предприемем действия, с които да възстановим правовия ред в страната. Този вот не е реакция на конкретна щета, която е нанесена на обществото заради престъпни действия на конкретен чиновник или ведомство. Вотът на недоверие към управляващите е заради корупционните мащаби, за които управлението създаде условия безпрепятствено да се развият. Корупцията във всички нейни форми доби вид на изградена система, която изцяло подмени нормалното функциониране на обществото и правовия ред", пише в мотивите към вота. 

Според опозицията управлението на ГЕРБ има характеристиките на едноличен диктат - идеалната политическа среда за безконтролна корупция. С времето и с усъвършенстването на модела си на управление ГЕРБ създали обхватен механизъм за осигуряване на безпрепятственост на корупционните практики. "Търговия с влияние, политически, властови и управленски чадъри, партийни и роднински назначения, лобистки закони, двусмислени, непрекъснато променяни закони и разпоредби, както и специфични методи за натиск и кражба на работещ бизнес.
Корупцията вече е стандартна процедура за облагодетелстване по цялата скала на държавната администрация, което е възможно само с участието на най-висши нива", пишат още от БСП. 

Очертани са всички ведомства, от които произтича корупцията, защото е подкрепено с конкретни факти:
- Министерство на финансите и структурите му НАП, КФН, Комисията по хазарта, митници;
- Министерство на вътрешните работи;
- Министерство на околната среда и водите;
- Министерство на икономиката;
- Министерство на регионално развитие и благоустройството;
- Министерство на образованието и науката;
- Министерство на здравеопазването;
- Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията;
- Министерство на правосъдието;
- Министерство на културата;
- Министерство на земеделието, храните и горите, и т.н.

"Картината, илюстрираща корупционните практики, доби вид на мащабно пано с пъстри и разнообразни сюжети. В нея има суджуци, луксозни апартаменти на силно занижени цени, имоти със съмнителен характер и собственост в чужбина; министри, живеещи безплатно в чужди жилища; взаимовръзки между служители на МВР и криминалния контингент; нощни шкафчета-трезори", пише още в мотивите. Червените притоплят и стари манджи като аудиофайловете по скандала "Ало, Ваньо", а за капак очертават и проблеми по програмите за саниране. 

Излишни разходи имало според тях за строежа на "Хемус", а в същото време критикуват правителството и за некачественото пътно строителство, където корупцията била осезаема заради видимите резултати, свързани с нужни ремонти за наскоро завършени обекти поради липсата на контрол при изграждането. "Това е и причина за човешки жертви, като случаите в Своге и на автомагистрала „Тракия“.
В здравеопазването се констатират скандални разлики – до седем пъти в цените за едно и също онкологично лекарство, които плаща НЗОК, от една страна на държавните, а от друга – на частните болници", пишат още в мотивите бесепарите. 

"Поради актуалността на темата, свързана с хазартния сюжет, по която работят следствените органи и прокуратурата, ще маркираме само представените факти и констатации. Вследствие на неправилно тълкуване на закона или по други подбуди от страна на Комисията по хазарта държавата не е събрала 700 милиона приходи.
Контролът над Комисията е на пряко подчинение на министъра на финансите, но към момента той не е привлечен като отговорен за тази огромна щета. Около тези несъбрани суми бе подадена информация от собственика на фирмата-длъжник, че това има своята цена и тя е в размер на 67 милиона – предадени в брой, квалифицирани от него като рекет, изнудване и търговия с влияние", добавят от БСП - по информацията на Васил Божков от фейсбук. 

"Строителството на Алепу е спряно с акт на ДНСК, но така наречената подпорна стена е факт! Кой допусна това? Кой и как одобри ПУП и издаде строително разрешение? Нарушена е и вандалски урбанизирана в частен интерес естествена природна среда с национално значение. На каква цена и къде е платено? Поради щетата от спирането очакваме самият потърпевш от несъстоялия се проект да подаде информация на поставените от нас въпроси. Рекацията на екоминистъра: „..може след известно време тази подпорна стена наистина да стане хубав хотел”.
Случайна ли е връзката, че именно бизнесмени с дългогодишни близки контакти с премиера (заявено от самия него) са сред установените нарушители, свързани с вноса на отпадъците?", пише в мотивите. Там се намира и водната криза в Перник, 
административната немощ, борбата с прането на пари, пропуски в реакцията на сигнали от дирекция „Финансово разузнаване“ и три основни теми, свързани с корупцията: 

- Назначения в държавния и административния апарат на недостатъчно квалифицирани кадри, често и при напълно липсващ ценз за заеманите позиции - от най-ниските до висшите управленски нива. Извършват се назначения и на лица, които представляват определени корпоративни интереси, като се ползват квоти от коалиционни взаимовръзки или по лобистки схеми. Тези длъжностни лица са превърнати в армия от изпълнители, които са жертвани при определени обстоятелства. При разкрити корупционни схеми не се променя създаденият йерархичен модел.
- Непрекъсната промяна на законовата и нормативната уредба със създаване на неясни, подлежащи на тълкуване правила и регулации. Извършва се поредна промяна, без да е направен анализ за позитивите и пропуските на предходните уредби. Гласуват се закони със силна лобистки функция. Различното третиране на един и същи казус по различен начин чрез цикличните промени препятства контрола за системното спазване на нормативната уредба. Това създаде условия чиновникът да се превърне в последна инстанция, но и зависим от обвързаността му с корупционната система, която го е поставила на заеманото място. Ако за 5 години се правят 4000 изменения в нормативната база, за 10 години те стават 8000. Това са огромни възможности за корупция, пълен законодателен и обществен хаос. С това през годините се е сблъскал всеки гражданин, спазващ законите.
- Перманентни структурни промени на органите и службите, натоварени с борбата с корупцията. Те са ситуирани на различни места - МС, МВР, МФ и като самостоятелни. В каталог с изследване на „Прозрачност без граници” са изброени 43 контролни органи за противодействие на корупцията и контролни органи в 6 независими комисии и съвети, отчитащи се пред НС. 

"При съществуването на Центърът за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност (БОРКОР) имаше опити за системен подход. БОРКОР беше закрита, като центърът сега е поставен върху суперслужбата Комисия за противодейстдвие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ)", отбелязва опозицията. 

"Икономическа полиция трябва да работи по корупционни престъпления – присвояване, безстопанственост, подкуп, длъжностни престъпления, документна измама, Ато и Бто на борбата с престъпността. Подобни задачи се прехвърлиха на ГДБОП, но няма икономическо престъпление с един извършител.
Постепенно се дадоха правомощия на митниците, и те да борят корупцията.
В ГДБОП се ситуира структура за противодействие на корупцията в държавната администрация, после звеното отиде в ДАНС, там се прехвърли и цялата ГДБОП, после обратно ГДБОП като самостоятелна. След поредната критика от ЕК механично бяха обединени БОРКОР, комисията, известна като Комисията „Кушлев“, заедно с оперативно-издирвателното звено от ДАНС", добавят червените. 

И завършват със защита на Десислава Иванчева - "Доколкото има примери за борба с корупцията, те са свързани с лица извън политическия чадър на управлението на ГЕРБ, а се ползват и като форма за натиск, какъвто е случаят с кметицата на „Младост“ в София. Случай, който с показния си характер и репресията спрямо Иванчева създаде повече позитивни нагласи в обществото към нея, отколкото негативни от нейни корупционни действия". 
От всичко изложено може да се направи извод, че в годините на управление ГЕРБ са способствали за подмяна на цялостния принцип за функциониране на държавата, със съсредоточаване на всички сили и мощ за управление на мафия, нейните клонове и кланове. Обществена и съдебна реакция предизвикват само корупционни скандали на този или онзи представител на съответния клон или клан, а важни принципни въпроси от значение за развитието на обществото и икономиката се прикриват и замазват.
Необходим е конкретен план, за да се промени установеният режим:
- Възстановяване на спазването на основните конституционни принципи на управление и особено този за разделение на властите;
- Преглед и усъвършенстване на нормативната база по отношение на компетенциите и дейността на органите за борба с корупцията;
- Осигуряване на незаобиколимост на начините за подбор на лицата, осъществяващи дейността по превенцията и борбата с корупцията, с гарантиране на тяхната компетентност и независимост от органите на власт и управление на всички нива;

- Актуализиране на нормативната база по посока на създаване на контролна система в страната, независима от изпълнителната власт и органите на управление.

Уважаеми народни представители,
Този вот на недоверие е мотивиран единствено от тревогата ни и от нуждата за незабавна реакция, за да изпълним своя дълг към обществото. Подкрепата за него е личният Ви принос в тази трудна битка с установения корупционен произвол. Гаранция за просперитета на България и добруването на народа ни е незабавно отстраняване на правителството на Бойко Борисов! Дължим го на своите избиратели – на нашия народ!