Главният архитект на София брани Евгени Крусев в съда

Здравко Здравков хвърли вината за проблемите на "Графа" върху проектанта Румен Борисов

Икономика
13:04 - 05 Декември 2019
2114
Главният архитект на София брани Евгени Крусев в съда

"Евгени Крусев не заслужава атаките срещу него. Завиждам на куража и амбицията да промени града. Респект! Той успя да промени 20 градски булеварда в София". 

Това каза главният архитект на столицата Здравко Здравко в специализирания съд. Той бе разпитан по делото срещу бившия зам.-кмет по транспорта Евгени Крусев, който е подсъдим за ремонта на трамвайните релси на Граф Игнатиев. 

Архитект Здравков обясни, че Крусев е дошъл в столичната община на 27 години и може би е най-младият зам.-кмет. 

Той, както и самият Здравков, не знаели какво е почивка, работели по 24 часа, 7 дни в седмицата. 

Здравков каза още, че при стартирането на ремонта били изправени в различна ситуация от тази, която геолозите предварително констатирали. А именно, че при разкопаването се натъкват на подпочвени води. Това става през август 2018 г., когато времето е сухо. 

Затова трябвало да се действа бързо и Крусев бил воден от желанието да завърши проекта. Освен това трамваят също трябвало да бъде пуснат по-рано, защото целият горен "Лозенец" оставал без превоз. От друга страна не можел да допусне забавяне, тъй като затварянето за продължително време на ул. "Граф Игнатиев" се отразявало на търговците. 

"Задачата се усложняваше, бизнесът бе блокиран, хората от горен Лозенец не можеха да слязат долу", уточни главният архитект на столицата. Първият проектант Румен Борисов обаче отказал да промени проекта си с оглед на новата ситуация с откриването на подпочвени води. 

Архитект Здравков определи неговото поведение като саботаж. Освен това в проекта на арх. Борисов релсите така били изчислени, че двата трамвая нямало как да се разминат в отсечката на ул. Алабин и Граф Игантиев, а трябвало да се изчакват. 

Арх. Здравков свикал експертен съвет, в който влизали 10 от водещите инженери по релсов път. Тези специалисти у нас били единици. Така се стигнало до новите подложки на трамвайните релси, а първият проектант с декларация се отказал от авторското право. 

Според експерта на ул. Граф Игнатиев нямало подпочвени води, защото на тази географска ширина не можело да се намират такива. 

Според вещото лице освен в подложките, промени са направени още в големината на паветата - от 10 на 6 см. отводнителната система, бетона и в лепилото на фугите на релсовия път.