Гравитацията пази Земята от астероиди

Новата теория представя „тайния“ щит на планетата

09:59 - 11 Януари 2024
Гравитацията пази Земята от астероиди

Астероидите не са просто блуждаещи космически скали, а потенциална заплаха за Земята. Но какво ще стане, ако Земята вече има собствена вградена защита срещу тях? Скорошни изследвания, публикувани на сървъра за предпечат arXiv, представят необичайна теория: гравитационните сили на Земята може да служат като неин таен щит срещу астероиди.

Нашата планета използва мощни гравитационни взаимодействия с други небесни тела, за да разбива астероиди, които се приближават до нея. Тези приливни сили, подобни на тези, които обясняват приливите и отливите на Земята, причинени от Луната, могат да бъдат толкова интензивни, че обектите да претърпят приливни смущения, което ги кара да бъдат разкъсвани на парчета.

Наблюденията на фрагменти от кометата Шумейкър-Леви 9 след сблъсъка й с Юпитер през 1994 г. предоставят първото потвърждение на това явление. От десетилетия обаче астрономите търсят доказателства, че Земята или други земни планети могат да имат подобен ефект върху астероидите и кометите.

Планетарният учен Микаел Гранвик от Шведския технологичен университет Лулео ръководи изследването, което се доближава до разрешаването на горния феномен. Неговото откритие е свързано с търсенето на гравитационни нарушения при близките до Земята астероиди (NEAS) и предоставя

убедителни доказателства, че гравитационните сили на нашата планета не са просто абстрактна концепция, а фактор, способен да разбие астероидите на малки парчета.

Въз основа на моделиране на траектории на астероиди, Гранвик и колегата му Кевин Уолш от Югозападния изследователски институт установяват, че сблъсъци със скалисти планети могат да накарат астероидите да загубят значителна част от масата си, превръщайки ги в потоци от отломки. Нови данни показват, че малките фрагменти от астероиди, макар и да не представляват заплаха за живота на планетата, могат все пак да увеличат вероятността от локални сблъсъци.

Грануик уверява, че астероидите с диаметър по-малък от 1 км не са критична заплаха, но увеличават вероятността от инциденти. Въпреки това си струва да не се пренебрегват допълнителните рискове, които могат да възникнат поради образуването на нови отломки.