Ибряма занулен за юбилея, няма пари да празнува 70
Гениалният Иво Папазов - Ибряма посреща днес своя 70-годишен юбилей без празненства. Официалната версия за липсата на купон е наскоро изкараният от музиканта коронавирус и продължаващата карантина, но всъщност истината е съвсем тъжна - виртуозът е останал без стотинка и не може да почерпи дори най-близките си за празника.
Въпреки блестящата си повече от половинвековна кариера, бохемът Иво не е спестил и стотинка от хилядите си участия и в момента се затруднява дори да поема ежедневните си разходи, след като пандемията унищожи изявите му пред публика.
Миналата година Папазов имал уговорка за турне в Украйна, където се радва на изключителна популярност сред местното българско малцинство. Ибряма разчитал много на тези пари и дори изтеглил кредит, но нестабилната политическа обстановка в Киев провалила проекта и сега музикантът внася почти цялата си пенсия на сметката на кредиторите.
"Иво е колкото талантлив музикант, толкова съвършено неграмотен финансово. За последните двайсетина години поне десетина "колеги и приятели" са го завлекли с огромни суми. Той обаче само се усмихва и си свири на кларнета", разказва близък другар на закъсалия изпълнител.
Ибрям Хапазов, известен по света като Иво Папазов-Ибряма, е роден на 16 февруари в семейство на потомствени музиканти от ромско-турски произход. Засвирва на кларинет като дете. Проявява рядка дарба и го изпращат в музикална школа. Години по-късно споделя, че истинското му училище са стотиците сватби, на които е свирил с баща си, един от първите кларинетисти в Тракия. На 22 г. създава първия си оркестър. Изпълнява народна музика, която обогатява с импровизации.
За кратко време се прочува като ненадминат майстор на кларинета – наричат го „кралят на сватбарската музика”. В края на 80-те години се среща с американския продуцент Джо Бойд, който му отваря врати към световната сцена. Свири с оркестър „Тракия” и покорява публиката от Европа до Азия, от Австралия до Америка. Навсякъде медиите пишат суперлативи за него. Наричат го „българският Бени Гудман”, „свръхестествен гений на кларинета”, „най-великият кларинетист на Балканите”.
Подсещаме министър Наско, че битката за българската култура започва от уважението към живите класици, докато са още сред нас, а не от хасковския хор "Лира".