Инженер разкри: Металният покрив на храма "Св. Николай Софийски" е привлякъл мълниите

Парковият масив около църквата също е причина за смъртта на тримата сирийци, обясни Радослав Калчев

Топ
12:10 - 28 Септември 2022
3112
Инженер разкри: Металният покрив на храма "Св. Николай Софийски" е привлякъл мълниите

Този атмосферен феномен, който уби трима души вчера, възниква на около 20 километра височина от Земята. По моему причината да възникне конкретното събитие е наличието на парков масив около храма "Св. Николай Софийски" и самия храм, който е с метален купол. Най-вероятно, тъй като той господства на тази територия, друг е въпросът дали този храм има някаква мълниезащита. Не мога да кажа. 

Това заяви в ефира на БНТ Радослав Калчев, експерт по мълнии и защита, по повод трагичния инцидент от вторник. 

"Мълнията удря дървото, защото от такава голяма височина зоната на действие на мълнията е около десетки метри от зоната на привличане, затова не е задължително да падне върху самия храм. Ако е имала мълниезащитна система храма, то вероятността да прихване мълнията е много голяма. Но не съм видял и не мога да коментирам", каза още той.

"Логиката подсказва, че най-близкото място, където хората миха могли да се укрият, е самият храм. По принцип човек трябва да следи прогнозата за времето и когато се очакват такива неприятни атмосферни събития е желателно да си стои у дома. Ако това не е възможно, трябва да седи далеч от дървета, метални конструкции, електропреносни мрежи, стълбове, масив от дървета", посъветва експертът. 

"По принцип факторите, които биха привлекли мълнията са множество на фона на един чадър, но не е изключено това да повлияе също негативно", добави той.  

"Всички новостроящи се сгради изпълняват изискванията за мълниезащита. Въпросът е, че при строителството от стар тип тези инсталации са в окаяно състояние или при ремонт на покриви са унищожени. Контролът е много занижен", отбеляза инженер Калчев. 

По думите му, носенето на включен мобилен телефон не е съществен фактор за привличането на мълния. По-голям фактор са електропреносните мрежи и трамвайните трасета, далекопроводите.