Истина ли е: Учени се подготвят за сблъсък с астероид

Подобно събитие не е невъзможно

10:58 - 28 Февруари 2024
Истина ли е: Учени се подготвят за сблъсък с астероид

Човечеството е изправено пред потенциална заплаха, която може да заличи цели градове от лицето на Земята и да промени хода на историята. Ако астероид с размерите на този, който е унищожил динозаврите преди милиони години, удари Земята днес, последствията биха били катастрофални.

Това въздействие би създало ударна вълна, сравнима по мощност с водородна бомба, изравняваща горите и причиняваща цунами, способно да наводни крайбрежните градове. Градовете биха се сринали под сеизмичен импулс, еквивалентен на земетресение с магнитуд 10.

В тази връзка НАСА заедно с международни партньори се подготвят за възможна заплаха от астероиди. Водещият програмен мениджър на НАСА Линдли Джонсън подчертава, че агенцията е активно ангажирана в идентифицирането, проследяването и оценката на риска от потенциално опасни астероиди.

НАСА си сътрудничи с Международната мрежа за предупреждение за астероиди (IAWN), глобална коалиция от астрономи, за откриване и проследяване на опасни обекти в космоса. Ако бъде открита заплаха, информацията се предава през мрежата на IAWN за проверка и оценка.

Идентифицирането на потенциално опасни астероиди включва проследяване на астероиди, по-големи от 150 метра, които пресичат земната орбита на разстояние най-малко 0,5 астрономически единици. В момента са известни около 2300 такива астероида, но благодарение на усилията на НАСА и IAWN много от тях вече са под контрол.

IAWN вече е идентифицирала повече от 34 000 астероида, приближаващи се до Земята, което позволява да се предскажат орбитите им в дългосрочен план. Дори ако вероятността от сблъсък с опасен астероид е ниска, учените разработват защитни стратегии в случай, че подобно събитие стане неизбежно.