Кабинетът развърза кесията за последно
Росен Желязков и министри гласува милиони за корумпирана ДАИ и БДЖ
Кабинетът на Росен Желязков, вече в оставка, гласува предколедно и за последно фантастично преразпределение на парите от бюджета, за да финансира едни от най-щекотливите отрасли - автомобилната администрация и БДЖ.
От прессъобщението на МС става ясно, че над 40 милиона лева отиват в железниците, за да се обезпечило движението на влаковете и състоянието на релсовия състав и гарите в идните зимни месеци. Тази помощ ще бъде възстановена от дружеството до 30 септември догодина, уточняват от администрацията.
А близо 1 милион лева отиват в ДАИ за заплати: "С постановлението се предвижда: 991 703 лв. за Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ - за покриване на недостига на средства за работни заплати, вследствие на допълнително възложени дейности; 75 000 лв. за Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ - за стабилизиране на експертния капацитет и изпълнение на препоръките на Европейската агенция за железопътен транспорт; 120 000 лв. за Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ - за попълване на екипажите на специализираните плавателни средства, осигуряващи безопасно корабоплаване", уточняват от МС.
Общият размер на допълнителните средства възлиза на 1 186 703 лв. Те ще бъдат осигурени чрез преструктуриране на разходи и/или трансфери по централния бюджет за 2025 г., тъй като в рамките на бюджета на министерството не е възможно да се покрият допълнителните нужди.
Отделно, сметките на община Пазарджик набъбват с над 800 бона, пак по решение на правителството в оставка. Средствата са предназначени за организационно-техническата подготовка на изборите за общински съветници, проведени на 12 октомври 2025 година. От тях 546 207 лв. са за възнаграждения, включително осигурителни вноски, на членовете на СИК/ПСИК и ОИК, в т.ч. специалисти и технически сътрудници, а 258 193 лв. - за логистично осигуряване на изборния процес.
Предоставени са и 53,0 млн. лв. на Столична община за разширение на метрото и за покриване на разходи за охраната му.
Част от средствата - 40 млн. лв., са за изграждане на разширението на Метро „София“, Линия 3, Етап 3: участък ул. „Шипка“ - ж.к. „Гео Милев“ (район „Слатина“) - Зала „Арена София“/„София Тех парк“ - бул. „Цариградско шосе“ с дължина 6 км и 6 метростанции. С ресурса ще се обезпечи и строителството на метростанция до ж.п. гара „Обеля“ на линия „София-Кюстендил“, като е предвидена тунелна връзка с метродепо „Обеля“. А другата част от средствата - 13,0 млн. лв., са за покриване на разходи за полицейската охрана на метрото за 2025 г„ което е Стратегически обект за националната сигурност „Метрополитен - София“.
Необходимите средства ще се осигурят за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2025 г.
Строителството на метрото е най-големият транспортен и екологичен проект на столицата, като ползите от него за подобряване условията на живот чрез облекчаване на трафика, намаляване на въглеродните емисии, шума и времето за придвижване, са значителни.
Метрото е основна транспортна система в София, превозваща значителен брой пътници на масовия градски транспорт и допринася за изпълнението на ключови цели за развитие на града. То е обект от стратегическо значение за националната сигурност, поради което охраната на метрото през годините се осъществява от звено на СДВР с цел гарантиране на сигурността и спокойствието на гражданите и гостите на София, допълват от пресслужбата на МС.
Налага се и отделянето на малко над 300 бона за изплащането на сумите по спечелени дела срещу държавата заради бавно правораздаване, при това само за 2 месеца.
Това е общият размер на сумата, изплатена за периода от 1 октомври 2025 г. до 2 декември 2025 г. от бюджета на Министерството на правосъдието по сключени споразумения за нарушени права за разглеждане и решаване на делата им в разумен срок.