КОЛОСАЛНО: Половинчатият ни "Шенген" струва над 1 милиард годишно

Никакъв шанс за сухопътен коридор преди "клетвата" на новата ЕК

Свят
09:22 - 16 Април 2024
2040
КОЛОСАЛНО: Половинчатият ни "Шенген" струва над 1 милиард годишно

Загуби за стотици милиони евро всяка година търпи икономиката ни от неприемането ни в Шенген по суша. Опашките от камиони по границите продължават, а само заради това плащаме между 15 и 18% по-скъпи стоки в магазините.

Над един милиард лева на година са загубите от това, че страната ни не е пълноправен член на Шенген. Най-сериозна е ситуацията не северната ни граница с Румъния. На "Дунав мост" се чака средно между 14 и 16 часа, за да се премине границата. Съюзът на международните превозвачи поискаха България бързо да бъде приета напълно в Шенген и загубите да намалеят.

Ето какво споделят шофьорите на камиони, цитирани от БНТ: 

"Загубите са огромни. Аз на шофьора плащам по 100 евро на ден, той като стои днес тука двеста лева губя само то него. Колата да не говорим. Сега имахме големи разправии, понеже сме с такава стока, аз превозвам маратонки, имахме гюрултия от експедицията защо не сме минали. ние и казахме, че има интернет, да проверят, че минимум 43 часа се чака на паркинга, но след това отиваш, виждат какви са камионите и още 6 часа преминаваш".

"Остави загубите, това, че седиш тука по два три дена на жега, на студ, е достатъчно. Тръгнал си за някъде и вместо да стигнеш за три-четири дни, стигаш за пет-шест - двойно повече".

Размерът от неприемането ни в сухопътен Шенген е над един милиард лева и това е стряскаща цифра.

"Основните елементи са заплатеното време на шофьорите по границите, пропуснатите ползи от българските предприятия и това, че те не могат да извършват дейност заради чакането. Тук е моментът да споделим, че в крайна сметка изчакването на Видин мост 2 е средно 16 часа, което на практика убива един работен ден за всеки един превозвач".

Решението ще бъде политическо и няма да стане преди конструирането на новия Европарламент.

"Отиваме във втората половина на годината. Ясно е, че за да се случи това нещо, трябва да има нова Европейска комисия, така че реалистичният срок според мен е от края на годината ние да бъдем пълноправни членове на Шенген при добра работа от страна на нашите институции".