Lupa.bg позна: Взимаме шведски изтребители на лизинг до щатската ескадрила
България се е отказала да преговаря с Франция за суперзвездата "Рафал"
България се е спряла окончателно на шведските изтребители "грипен" (на компанията "СААБ") като междинни бойни единици до идването на цялата ескадрила щатски F-16. Както Lupa.bg вече ви информира в началото на октомври придобиването, дори на лизинг и дори като вариант за втора ръка, на френските "рафали" (производство на "Дасо авиасион"), щеше да бъде изключително финансово нерентабилно при разлика в цените в пъти.
А истината, че лелеяните от години от президента Румен Радев "грифони" са първият и единствен избор на страната ни за укрепване на бойната авиация предвид изтичащия ресурс на съветските машини МиГ-29, е била потвърдена и от отговор на външния министър Николай Милков до депутата от ГЕРБ Христо Гаджев.
От него става ясно, че да, всъщност единствената страна, с която военният министър в служебното правителство Димитър Стоянов е избрал да преговаря, е Швеция като за целта е препратил питането си до колегата си в Стокхолм Петер Хултквист, но не и към Франция. По-рано Стоянов беше категоричен, че ще бъде засилено питане и до Париж за придобиването на междинен боен самолет от там.
Но както Lupa.bg прогнозира миналия месец, ще се стигне до договарянето на шведските машини - заради които държавният глава бе обвинен в тежък лобизъм още в първата година от първия си мандат на "Дондуков". А причината е финансова - към момента един чисто нов "Rafale" на френската компания се търгува за между 110 и 180 милиона долара, докато цената на четвъртото поколение шведски изтребители е около 30 до 40 милиона долара, в зависимост от въоръжението и предоставените пакети, включително за обучение на пилотите.
Още през април тази година медията ни отправи питане до централата в Стокхолм заради безпрецедентното забавяне на доставките на първите F-16 у нас. И получи отговор, че ако страната ни през 2017 г. е подписала със "СААБ", вече е щяла да има на пълно въоръжение осем броя "грипени".
Факт е обаче, че сега "СААБ" отново влиза "в играта" и е твърде възможно допълването на ескадрилата с нови бойни единици за нуждите на Военновъздушните сили да се осъществи точно с тях, а не с нова поръчка на американските машини.