Министърът на образованието с план да ликвидира частните уроци

МОН предлага промени в организацията на учебния процес

Новини
18:00 - 17 Юли 2023
5917
Министърът на образованието с план да ликвидира частните уроци

Министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков ще представи на брифинг за медиите първите предложения за промени в организацията на учебния процес, които ще влязат в сила от идващата учебна година.

Това съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).

Брифингът ще се състои на 18 юли, вторник, от 10:00 часа в Ротондата на петия етаж на МОН.

На него ще бъде обявен и графикът за изпитите и ваканциите за новата учебна година.

До няколко дни ще излезе за обсъждане графикът за провеждане на изпитите през новата учебна година. Предвидено е тези след седми клас да се изтеглят с една седмица назад,

за да се разделят от външното оценяване след десети клас.

Това каза на 16 юли пред журналисти в Пловдив министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков. По думите му така провеждането и проверяването им ще е по-спокойно и целенасочено.

В момента се обсъждат няколко проблема, свързани с резултатите от изпитите. На първо място е по-насочена работа с колегите, които са оценители след седми и 12-и клас, защото процесът на оценяване е важен и трябва оценителите да бъдат подготвени, и да синхронизират вижданията си по отделни критерии и показатели, свързани с оценките, посочи министър Цоков. Той каза, че това особено се отнася за различните отворени въпроси - за зрелостните изпити, но и за тези след седми клас, които са насочени към по-високи нива на мислене.

В тази връзка ще има допълнителна работа и обучение със съставителите на задачите, включително в областта на тестологията.

Причината е въпросите да бъдат по-адекватни към различните равнища, към които са насочени, от друга страна да бъдат по-свързани с практиката. Отворените въпроси, когато са добре формулирани и практически насочени, са обективна оценка за по-високи нива на мислене на ученика и това се гарантира от двама оценители плюс арбитър, допълни министърът. 

Промяната в учебните програми изисква и промяна в оценяването.

Ще се стремим да се въведат повече елементи на формиращо оценяване, започнахме и да дискутираме възможности за промяна на формата на външното оценяване, което няма да е бърз процес. Трябва да комуникираме по тези теми с цялото общество, включително и с родителите, защото това ще е много важна промяна и за тях, каза на 28 юни министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, който представи екипа си и приоритетите в работата на ръководената от него институция.

Ако задачите във външното оценяване се ориентират към проблемно решение, към демонстриране на компетентности,

в голяма степен ще отпадне и необходимостта от частните уроци, които са насочени основно към наизуствяване и възпроизвеждане на знания.

Това е много възлова промяна, която трябва да дискутираме, за да се случи най-добре и за децата, и за семействата, коментира образователният министър. 

Той каза тогава, че се обмисля изпитите в седми клас да бъдат изтеглени с още една седмица и да са към края на учебната година, защото директори и представители на Регионалните управления на образованието казвали, че „три седмици след това децата не учат на практика в седми клас“. Може изпитите в седми клас да са една седмица по-късно в сравнение със сега, уточни на 28 юни заместник-министърът на образованието и науката Емилия Лазарова.