Не смятах , че Майкъл Джексън прави нещо лощо с мен...
Скандалният документален филм на HBO „Напускайки Невърленд” дава гласност на отделни, но сходни истории на две вече пораснали хлапета
Музикалният свят е в истински и неподправен шок. Образът на Майкъл Джексън като изкусен, хитър и безскрупулен педофил придобива все по-плътни и реални очертания и очевидно този път обвиненията, отправени към поп иконата, няма да минат току-така. Джако е напълно развенчан и дори най-големите му почитатели са силно разколебани покрай сензационния документален филм за него, чиято премиера бе преди седмица
Продукцията на HBO "Напускайки Невърленд" изследва отделните, но успоредни преживявания на двe малки момчета, Джеймс Сейфчук – Джими (тогава на 10 г.) и Уейд Робсън (тогава на 7 г.), и двамата приятели с Майкъл Джексън. Децата и семействата им не се познават, но имат сходни истории с Краля на попа. Те и техните семейства са поканени в неговия чуден свят, в годините, в които той е на върха на кариерата си.
Интервютата на Сейфчук, който сега на 37 години, и Робсън, сега на 41 г., допълнени с тези на членове на семействата им, пораждат меко казано противоречиви чувства и усещане за свиване в стомаха. „Напускайки Невърленд“ рамкира портрет на трайни емоционални щети, изследвайки комплицираните усещания, които карат двамата мъже да се изправят пред спомените си след толкова години и то след като и двамата вече са станали бащи.
Продуциран и режисиран от Дан Рийд, „Напускайки Невърленд“ разказва в две части от по близо 2 часа тази полемична история от личния живот на Майкъл Джексън. Премиерата и на двете части в платформата HBO GO бе на 8-ми март, когато целия свят имаше възможност да види шокиращата продукция. Филмът вече е достъпен и за зрителите от България със субтитри. Тези, които не са абонирани за платформата, могат да гледат двете части на лентата по телевизионния канал HBO в две поредни вечери - на 10 и 11 април от 21 часа.
Джеймс Сейфчук е дете-актьор от калифорнийския град Сими Вали. През 1986 г., когато е едва на осем години, той участва в реклама на „Пепси” заедно с Джексън. Хлапето е избрано чрез кастинг, на който се явяват над 6000 други малчугани от цяла Америка. Двамата се сприятеляват и Майкъл става близък приятел на семейството му в рамките на месеци.
Уейд Робсън е дете-танцьор от Бризбейн, Австралия. През 1987 г., едва петгодишен, той се среща с Джексън зад кулисите на сцената, на която печели конкурс за танцьори-двойници в родния си град. През 1990 г. майката на Робсън, Джой, приема поканата на Майкъл за уикенд на цялото семейство в имението му, когато се формира и тяхното по-близко приятелство.
Майкъл Джексън се вписва в живота и на двете семейства поотделно, но по сходен начин. Подходът му е отворен, положителен и воден от демонстриране на искрено приятелство към съответното дете. И за двете семейства Майкъл става доверен близък приятел и ментор, изразявайки приятелската си привързаност към двете момчета, но в същото време бавно ги изолира от семействата им.
Най-ярките спомени и на двамата мъже от онези им години са свързани именно с посещенията им в ранчото на Джексън „Невърленд“, намиращо се северно от Санта Барбара. И двамата описват престоя си там като място от детските сънища – увеселителен парк, пълен с игри, екзотични животни и безкраен достъп до бонбони и забранена от от родителите им храна.
Тези посещения постепенно започват да включват нощувки, при които Майкъл и съответното дете спят в една спалня, а родителите са настанени отделно в други помещения.
И Робсън, и Сейфчук описват как това, което е започнало като забавно преспиване в една стая, е довело до интимен контакт. Уейд Робсън е на 7 години, когато нещата се променят, а Джеймс Сейфчук е на 10. Скоро, както болезнено си спомня Сейфчук, почти всяко невероятно място в Невърленд е белязано от сексуален контекст.
През 1991 г., с подкрепата на Джексън, майката на малкия Уейд Робсън се мести с него и дъщеря си Шантал в Лос Анджелис, за да подпомогне развитието на кариерата на сина си като актьор. Това решение разделя семейството, оставяйки бащата на Робсън, по-големия му брат и баба им в Австралия. Във филма на HBO братята и сестрите на Уейд говорят за тази дистанция на фона на сближаването на Майкъл Джексън с Робсън и майка им.
От самото начало Джако внушава на децата Уейд Робсън и Джеймс Сейфчук, че трябва да пазят сексуалния си контакт в строга тайна. Малкият Уейд си спомня, че поп звездата му казал, че и двамата ще влязат в затвора до края на живота си, ако някой разбере. „Това е нашата голяма тайна. Ние се свързваме завинаги”, изрича краля на попа.
В тийнейджърските си години и двете момчета откриват, че имат паралелно специално място в живота на Майкъл Джексън и че това, което всеки от тях е смятал за нещо много специално, всъщност се случва и на друг. Въпреки това те запазват лоялността си към музиканта, обвързани със сложната емоционалност на отношенията, свързани с насилие. През 90-те години, когато към Майкъл Джексън са отправени публични обвинения за сексуална злоупотреба с малолетни, защитата на звездата призовава като свидетели Уейд Робсън и Джеймс Сейфчук. Тогава и двамата категорично отричат и пред родителите си и пред обществото, че Майкъл Джексън се е държал непристойно с тях. „Не исках никой да узнава тайната ми. По дяволите, бях още дете и се срамувах”, просълзява се днес Джеймс Сейфчук.
Уейд Робсън става един от най-успешните младо хореографи от поколението си и работи с NSYNC и Бритни Спиърс в разгара на кариерата си. Успехът му обаче е белязан от безпричинна тъга и несекваща депресия. Прави и един опит за самоубийство, за щастие, неуспешен.
Другото момче, с което певеца блудства – Джеймс Сейфчук, се реализира като режисьор и рок музикант, но също се сблъсква с пристъпи на жестока депресия и пристрастяване. Дълго време ползва наркотици. Днес е чист, но още се бори с призраците от миналото.
И двамата сега са женени и са бащи на момчета. Представят се като хетеросексуални. Гледайки как синовете им порастват, емоционалните им терзания се засилват и опита им да притъпят спомените от миналото напълно се провалят. Това отпушва с пълна сила травмите от сексуално насилие десетилетия след като се е случило.
На ръба на емоционалните си кризи и двамата мъже стигат до точка, в която искат да споделят истината на членовете на семейството си. Днес, години след пребиваването си в „Невърленд“ те решават да говорят и да разкажат историите си.
Документалният филм на HBO бе излъчен първо на филмовия фестивал „Сънданс 2019“, а първите отзиви от медиите са разтърсващи. „Ролинг Стоун“ го описва като „особено труден за гледане, още по-труден за игнориране, невъзможен е да се забрави... портрет на храброст", репортерът на „Холивуд Рипортер“ го нарича „мъчителен, сложен и сърцераздирателен", а „Варайъти” описва документалния филм като като „опустошително мощното и убедително свидетелстване“.
Разбира се, наследниците на Майкъл Джексън се опитват да омаловажат филма. Те твърдят, че всичко е лъжа и даже заплашиха, че ще заведат съдебно дело срещу HBO с рекорден финансов иск за 100 милиона долара. Телевизията обаче не се отказва да излъчи продукцията. Авторът Дан Рийд пък обвини семейството на Джако, че добре е знаело какви ги върши той.
Документалният филм „Напускайки Невърленд” вече е наличен за абонатите на HBOGO, така че всеки сам може да прецени за себе и дали да приеме аргументите на авторите или не. HBO ще го покаже и за останалите зрители в две поредни вечери - на 10 и 11 април от 21 часа.