НОВО 20: Пари за "Хемус" имало

Ако строителството на всички лотове започне едновременно, магистралата щяла да е готова през 2027-а

Политика
12:10 - 27 Октомври 2022
4104
НОВО 20: Пари за "Хемус" имало

Пари за завършването на автомагистрала "Хемус" има. Проблемът е в липсата на планирането на цялостния проект, работата на парче и връзките между магистралите. Това заяви в ефира на "Евронюз България" служебният министър на регионалното развитие Иван Шишов. 

Това, което открихме, е, че три лота се строяха, по три имаше съвсем малко незаконно строителство и три от лотовете нямаха проект. МВР продължава да търси дали има виновни от правна гледна точка, дали има пране и кражба на пари, уточни той. 

Има решение „Хемус“ да бъде форсирана и завършена по-бързо, даже сме направили няколко стъпки в тази посока. Пари със сигурност ще се намерят, още повече, че част от парите са раздадени авансово.

Това, което може да се направи, е много бързо да се завършат всички процедури като одобряване на проекти, подробни устройствени планове. Визирам 7 и 8 лот, с девети имаме почти решение. Надявам се в най-скоро време това да бъде оповестено, каза още Шишков.

Технологичното време за завършване на един лот е 4 години. Ако всички започнат да се строят успоредно, магистралата може да е завършена за 4 години след последното разрешение за строеж. Проблемът е, че когато „Хемус“ е обявена за национален приоритет, е стартирало строителството само на 3 лота, а не на цялата и не е имало проект за цялата магистрала.

Проблемът е, че магистралите се строят на парче и нямаме цялостно планиране на всички магистрали и връзките между тях. Това е изключителен проблем. Когато нямаме цялостно планиране като проекти няма как да имаме цялостно планиране като инвестиции. Докато започнем да проектираме магистралите, започваме и да ремонтираме тези, които сме строили преди 10 г. Това се превръща в икономически проблем. Така придвижването става кошмар, защото пътищата са лоши или ги няма, изрази мнение министърът. 

И съобщи, че предстои прекратяване на всички обществени поръчки само за текущи ремонти, за да не се рестартира онова, от което бягахме (визира инхаус процедурите - б.р.).

"Ще пуснем нови поръчки, които ще бъдат и за текущ и за основен ремонт. Това е добре и за строителния бранш, защото когато работят законно, ще работят по-спокойно. Иначе стават заложник на отношенията с държавата", коментира служебният Шишков.