Омбудсманът в акция: Билетите от 2 лв. в София да не се валидират
Пенсионери и лица над 68-годишна възраст се жалват, че не могат да се възползват от преференциалните цени на картите за градския транспорт в София, защото постоянният им адрес е в друго населено място.
Това става ясно от съобщение на омбудсмана Диана Ковачева, в което се казва още, че е изпратила писмо до председателя на Столичния общински съвет Георги Георгиев и до кмета на София Йорданка Фандъкова. В него тя пита и защо се налага пътниците в наземния транспорт да валидират закупените билети от водачите, които струват 2 лв., като предлага това изискване да се отмени.
Ковачева алармира, че в институцията продължават да постъпват жалби от граждани, свързани с последните изменения в Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община.
Ковачева алармира за проблеми, свързани с превозните документи при пътуване на пенсионери и лица над 68-годишна възраст, на хора с определени над 71% вид и степен на увреждане/степен на трайно намалена работоспособност, включително и за граждани, закупили билет от водача на превозното средство.
„Според Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община, приета от Столичния общински съвет, от преференциално пътуване са лишени дори регистрираните само по настоящ адрес на територията на Столична община“, пише проф. Ковачева.
Тя подчертава, че тези хора на практика са неравно третирани на „териториален принцип“, защото са над 68 години, пенсията им е „унизително“ ниска, налага им се да пребивават в София за известен период от време, но нямат право на преференциални цени на превозни документи за градския транспорт.
Обръща внимание, че недоволството е конкретно от решение на СОС от 1 февруари в частта, в която са регламентирани новите преференциални цени на превозните документи за различни категории лица.
„В качеството си на застъпник за правата на гражданите в неравностойно положение, част от които несъмнено са пенсионерите, хората с увреждания и други, бих искала да отбележа, че със забраната да се възползват от по-ниските цени на абонаментните карти граждани, чиито постоянен адрес не е на територията на Столична община, се създават предпоставки за отнемане на права и възможности, които биха им помогнали в усилията им да водят активен, независим и достоен живот“, пише омбудсманът.
Диана Ковачева обръща внимание и на друг факт – недоволството на граждани и от решение на СОС от юли м.г. в частта, в която са регламентирани новите преференциални цени на превозните документи за лица с увреждания с определени над 71% вид и степен на увреждане/степен на трайно намалена работоспособност.
„В жалбите се отбелязва, че увеличението на цените на картите за хората с увреждания над 71% вид и степен на увреждане/степен на трайно намалена работоспособност, без право на чужда помощ, е значително и не е съобразено със затрудненията на гражданите в условията на сериозна инфлация и влошена икономическа среда“, посочва Ковачева.
Подчертава, че с рязкото увеличение на цената от 70% не се отчита високите нива на безработица при хората с увреждания, доказаната бедност, лишения и затруднения, с които те са принудени ежедневно да се борят.
Другият проблем, за който омбудсманът пише, е свързан с валидирането на билети за еднократно пътуване без право на прекачване, които са закупувани от водача. Оказва се, че шофьори продават билет за еднократно пътуване без право на прикачване, за който се изисква задължителна валидация, а при неспазване на това задължение при проверка от контрольорите гражданите са принудени да си закупят билет в размер на 40 лв. за невалидирано пътуване.
Омбудсманът обръща внимание, че съгласно свързаната наредба в София „билет за еднократно пътуване“, продаван от водача, на хартиен носител, е редовен без допълнително валидиране (валидира се в момента на отпечатването му). Проф. Ковачева задава конкретни въпроси - дали водачите в превозните средства продават билети за еднократно пътуване без право на прикачване – фискален документ, каквото е изискването на Наредбата и ако не – защо?
Пита и защо водачи продават билет за еднократно пътуване без право на прикачване – ценен образец, за който се изисква валидиране. „Знаем, че за валидирането на такъв билет ЦГМ пусна указание, предвид специфичния начин за това, който затруднява гражданите“, посочва още Ковачева.
Тя отправя препоръка да се вземат необходимите мерки, така че водачите на превозни средства в столичния градски транспорт да продават билети – фискален документ. Настоява и за осигуряване на възможности за хората в уязвимо положение да пътуват с градския транспорт в София на подходящи цени, съобразени с възможностите и затрудненията, които срещат заради сериозно нарастващата инфлация.