Разследване на Lupa.bg: Променят на тъмно правилата за вземане на книжка заради много пари?
Наредба 37 за придобиване на шофьорска книжка е подготвена за подпис, но и ние не знаем какво е нейното ново съдържание. Транспортният министър Росен Желязков обеща след протеста на автоинструкторите на 7 октомври миналата година да включи в нея нашите искания, но се опасявам, че няма да удържи на думата си. Ако не го направи, това означава, че се защитават лобистки интереси или се търси начин да се узаконят много пари. Това заяви пред Lupa.bg председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка инж. Йонко Иванов.
„Вероятно в променената наредба 37 ще се запази електронната система за контрол на практическото обучение. Така и не разбрахме каква е тази система. Първоначално включваше видео наблюдение на часовете по практика, след това джипиес система, която да следи къде и как се провежда обучението. Впоследствие се въведе система, която съчетава вътрешните изпити по време на обучение с практическия изпит в Автомобилна администрация. Кому е нужно 2 изпита по една и съща методика да се провеждат?! Освен това методиката за провеждане на изпитите е морално остаряла, но в Автомобилна администрация няма кадърни хора, които да направят една нова методика, а получават заплащане между 2 и 3 хил. лв.“, заяви Иванов.
По думите му натискът за подписване на тази наредба идва от една единствена браншова организация на инструктори - АКАБ, която преди няколко седмици пусна писмо до премиера и министъра на транспорта. В нея пише, че 90% от хората, които се занимават с обучение на водачи на МПС са в сивия сектор. „Буди недоумение, че това писмо беше подкрепено от организации като КНСБ и АИКБ. Без да има изследване и доказателства се лепва такова петно върху нашия бранш. Ако ние не си плащаме данъците и задълженията към държавата, как тогава от Автомобилна администрация ще си увеличават заплатите?!, пита риторично Иванов.
„На 17 ноември Росен Желязков заяви, че няма да налага решение. Надяваме се, че думата на министъра тежи и тази наредба, която бе създадена на тъмно, няма да види бял свят. Тя беше написана тайно, за да удовлетвори исканията на организацията, която петни нашия бранш. Някой да ни слага електронни гривни, с които след месец, когато са изборите, няма да бъдат валидни, означава, че се защитават нечии лобистки интереси или става въпрос за много пари, които по някакъв начин трябва да се узаконят“, предположи автоинструкторът.
„Някой много спешно иска да подпише наредбата месец преди изборите. Тази наредба е обвързана и с учебната документация, но е в противовес с приетата наскоро концепция за обучение на водачина МПС от Министерски съвет. Ако тя започне да действа, то автоматично часовете се увеличават на 42, което ще доведе до прескачане на границата от 1000 лв. Затова ние ще започнем протести, за да спрем всичко това“, категоричен е експертът по автоподготовка.
Lupa.bg също поиска да се запознае с промените на наредба 37, но втори ден молбата й не е изпълнена.