Съдът на ЕС: Инспекторат на ВСС с изтекъл мандат не може да проверява магистратите
Главният инспектор и инспекторите трябва ли незабавно да напуснат постовете си?

Безусловното "разрешение" членовете на Инспектората към Висшия съдебен съвет (ИВСС) да продължат да работят след края на мандата им, дадено преди почти три години от Конституционния съд, нарушава независимостта на съдиите, прие Съдът на Европейския съюз.
Европейските магистрати изтъкнаха, че възможността инспекторите да работят след мандат не е уредена в законодателството и не е ограничена във времето.
В решението си съдът в Люксембург в състав, ръководен лично от председателя му Кун Ленартс, заявява:
"Принципът на независимост на съдиите не допуска практиката на държава –членка членовете на орган на съдебната ѝ система, които са избрани от нейния парламент за определени мандати и имат правомощия да проверяват дейността на магистратите при осъществяване на техните функции, да извършват проверки за почтеност и липса на конфликт на интереси при магистратите и да предлагат на друг орган на съдебната система образуването на дисциплинарно производство с оглед на налагането на дисциплинарни наказания на магистратите - да продължат да изпълняват функциите си след края на установения в конституцията на посочената държава членка мандат и до избора от този парламент на нови членове, когато продължаването на изтеклите мандати не почива на изрично правно основание в националното право, съдържащо ясни и точни правила, които да регламентират изпълнението на тези функции, и когато не е гарантирано, че това продължаване на практика е ограничено във времето".
Съдът на Европейския съюз уточнява, че ако държавата реши да "удължи" мандата, е длъжна да гарантира, че упражняването на функциите след изтичането на мандата се основава на изрична правна уредба в националното право. Тя също така трябва "да гарантира, че условията и начинът, по които се осъществява това упражняване, са определени така, че членовете на съответния съдебен орган да могат да действат обективно и безпристрастно при изпълнение на своите задачи".
"Следователно, ако в определени случаи удължаването на мандатите може да бъде необходимо, предвид значимостта на функциите, изпълнявани от съответния съдебен орган, това е допустимо само по изключение и при условие че удължаването е обвързано с ясни и точни правила, които на практика изключват възможността то да бъде неограничено във времето", заявяват от Съда на ЕС.
Решението поражда серия от въпроси, на които българските власти следва да дадат правно обоснован отговор:
Следва ли от него, че главният инспектор и инспекторите трябва незабавно да напуснат постовете си? Или предвид недопустимата ситуация конституционно установен орган на практика да преустанови дейността си, ще трябва спешно да бъдат приети изменения в нормативната уредба, които да гарантират необходимите, според СЕС, предпазни клаузи.
Какво ще стане с дисциплинарните производства срещу магистрати, образувани по предложение на ИВСС след края на мандата на членовете му през 2020 г.? Засяга ли решението висящите в административна или съдебна фаза дисциплинарки или само възможността ИВСС за в бъдеще да предлага образуването им?
А вече и в по-глобален аспект - как се съотнася решението на СЕС към ситуацията с Висшия съдебен съвет, чиито изборни членове карат вече втори мандат въпреки забраната за това в Конституцията? Допустима ли е аналогия, каквато беше направена с решението на КС за инспектората и позволи оставането на съдебните кадровици на постовете им?
Съдът на Европейския съюз напомня постоянната си практика, според която изискването за независимост на съдилищата налага дисциплинарният режим на съдиите да предоставя необходимите гаранции, за да се избегне използването му като система за политически контрол върху съдържанието на съдебните решения.
"Всъщност е от съществено значение такива органи при изпълнение на своите задачи, да действат обективно и безпристрастно и за тази цел да бъдат защитени от всякакво външно влияние. Това важи в особена степен за съдебен орган, какъвто е Инспекторатът, който разполага с широки правомощия да контролира съдебната дейност на магистратите, тяхната почтеност и отсъствието на конфликт на интереси. Той може също така и да предлага, след такива проверки, на друг съдебен орган (в случая - Висшия съдебен съвет) откриване на процедура за налагане на дисциплинарни санкции.