Само в Lupa.bg: Хаос във висшето образование заради стар закон и технически грешки

Куриози
11:35 - 06 Август 2020
2024
Само в Lupa.bg: Хаос във висшето образование заради стар закон и технически грешки

Сигнал за абсолютен хаос, царящ във висшето ни образование, разследва редакцията на Lupa.bg. Оказва се, че въпреки приравняването на стария към новия закон по настоящия член 17 и неговите алинеи за образователно-квалификационните степени "бакалавър", "магистър" и следдипломните квалификация, еднолични административни действия в дадено висше училище може да костват заличаване на цели дипломи. 

Такъв е случаят с нашата читателка Нина Василева, която се свърза с Lupa.bg след дълго ходене по мъките и опит да стигне до компетентно лице в повереното на Красимир Вълчев министерство, за да разплете казуса й, прехвърлян между 3 университета. Въпреки цялата налична документация на дамата в уверение, че тя има право да бъде начален учител (видно и от справките, предоставени от нея във факсимилета по-долу), тя получава звучен шамар от ръководството на Югозападния университет, че е само предучилищен педагог. 

Според нея става въпрос изцяло за техническа грешка, която обаче й коства години размотаване, а след време ще се отрази и на пенсията. 

Как започва сагата? Още през 1994 г. Василева завършва в Плевен за начален учител (приравнена степен към днес съществуващия закон - б.р.), А и притежава грижливо пазена до днес диплома, издадена от Софийския университет през 1997 г. за същото. Спорен обаче остава въпросът и до днес дали тогава на студентите, завършили по това време да бъде призната специалност "Начална училищна педагогика" или само "Предучилищна". През 2000 г. обаче е приета да запише следдипломна квалификация "Начална училищна педагогика с чужд език" в ЮЗУ, а свидетелството, което получава след цели 4 семестъра учене и изпити е... "Предучилищна педагогика с чужд език".

"Мотивът им е, че дипломата ми за висше образование е с тази специалност", казва потърпевшата, въпреки че предоставя и диплома за начален учител по цели 2 направления - от Института във Враца и от Института в Плевен. За капак самата теза в дипломната й работа, защитена пред СУ с отличие, е: "Приемственост между детската градина и училище при подготовка за ограмотяване". 

"Четири години след дипломирането пиша жалби до ректора, които остават без отговор. След четири години, когато придобивам нова диплома за магистър от Великотърновския университет, получавам писмо, с което ме канят на практически държавен изпит в училище. Отивайки на място разбирам, че за целта трябва да бъда записана за фиктивна студентка и заплатя отново семестриалните такси за обучение", добавя Василева. Параграф 22 се допълва от опит педагогът да се сдобие с копие на оригиналното свидетелство от ЮЗУ, което й се отказва под странния претекст, че не било законно да издадат нов документ на базата на последната диплома (от ВТУ), защото тя била придобита след тяхното обучение. 

Въпреки всички опити да срещне съдействие за разрешаване на абсурдния си казус, г-жа Василева е многократно отпращана от ръководоството на Югозападния университет. А на настояването да получи протокол на университета за Държавния изпит, който е положила на 17 ноември 2001 г., за да се види черно на бяло, че той е за "Начална училищна педагогика с чужд език", а не за "Предучилищна", администорите във вуза отказват с мотива, че в него имало лични данни. Lupa.bg призовава повереното на проф. Борислав Юруков висше училища да ревизира това си становище и да скрие личните данни на другите лица от протокола, като предостави копие на потърпевшата. 

А в допълнение Нина Василева напомня, че от 39 семестриално положени изпити в Алма матер 23 са идентични с катедрата на "НУП", освен това има писмо от МОН за право да заема длъжността "Начален учител" с висше образование. Василева пък от целия поток тогава в Софийския университет е единствената студентка с 2 дипломи за образование, за разлика от колегите си - с по 1. 

Редакцията на Lupa.bg отправя апел и към други свои читатели, паднали жертва на недомислия като описаното по-горе във висшето образование, да ни сигнализират, независимо от специалността или вуз-а.