Само в Lupa.bg: Недоволство след проверките, задават се огромни опашки, нерви и чакане на летището!

Оценката на сигурността е незадоволителна, променят процедури и методи на работа

Икономика
14:20 - 17 Октомври 2022
18711
Само в Lupa.bg: Недоволство след проверките, задават се огромни опашки, нерви и чакане на летището!

Десетина дни преди окончателния доклад на Европейската комисия, свързан с извършените миналата седмица проверки на сигурността на летище "София", и очакваното решение в началото на декември дали ще бъдем приети в Шенген, Lupa.bg се добра до информация, че оценките не са много добри.

В медиите преди дни се тиражира, че засега всичко е минало по мед и масло, но не е съвсем така. Разбира се, това заключение не важи за всички отдели на сигурността на родния аеропорт.

Оказа се, че основните проблеми са свързани с проверката на багажи и пътници, като според някои изискванията, важащи най-вече за Шенген, не се покриват на 100% и ще има доста промени, които според запознати на този етап ще бъдат трудно осъществени.

Поради тази причина в най-скоро време се очакват промени в методите на работа и процедурите, които трябва да бъдат зпазени, за да се задоволи капризът на Европейската комисия, вилняла на летището в последните пет дни.

Нововъведенията ще докарат и нови нерви на пътниците, което е повече от ясно, а опашките, които се виеха от чакащи за излетят, ще се увеличават. С това ще се повиши и недоволството на хората. Едни от първите неща, които ще се направят е да се изисква от пасажерите присъствие на летището повече от нормалните към днешна дата два часа преди полет. Очакванията са този интервал да стане между три и четири часа, за да се улесни работата и да не бъдат забавяни или изпускани полети.

Компенсаторните мерки, наложени от Еврокомисията, ще включват ръчно претърсване на повече багажи на пътници, които имат желание техните допустими малки куфари или чанти да бъдат качена с тях в кабината на самолета, а не в багажното отделение. Това ще се прави при положение, че рентгеновият оператор сигнализира за нередност в багажа, а наред с това ще продължат да се взимат и традиционните натривки от три различни повърхности от даден пътник, които най-често са ръце, област на колана и обувки (или мобилен телефон).

Също така, оборудването на нашето летище (с малки изключения) е доста овехтяло, а евентуална негова подмяна ще струва доста като инвестиция. Разбира се, има и някои апаратури, които са последен писък на модата и могат да бъда забелязани на всяко едно реномирано европейско летище.

Очаква се в най-скоро време екипи от мюнхенското летище да дойдат в столицата, за да проведат обучителни курсове на служителите на летище "София", за да бъде всичко в крак с изискванията на сигурност за Шенген.

През летния период, когато пътникопотокът е най-засилен, проверка на един пасажер на нашето летище е отнемала средно около 11 минути. А сега се очаква този период да стане почти двоен.

И все пак България не може да остане изолиран остров на сигурността, защото случващото се на европейските летища няма как да не повлияе и на работата у нас. За момента за полетите, стартиращи от столицата, нямат кой знае какви затруднения, но ако има такива, те се случват най-вече заради забавено кацане на самолет, който идва от друга европейска страна. А тогава става верижна реакция.

Първоначалната информация гласеше, че новият концесионер на летището - "СОФ Кънект", трябва да инвестира над 140 млн. лева в първите 5 години при първоначално предвидени 84 млн.

На Терминал 1 вече започнаха реконструкции, а от следващата година се очаква и Терминал 2 ще бъде основно модернизиран, т.е. ще стане строителна площадка, но въпреки всичко ще продължи да функционира денонощно. Стремежът е терминалът да е по-ефективен и автоматизиран от гледна точка на процесите и капацитета. Но с желанието да попаднем в Шенген, много неща могат да се променят впоследствие.