СКАНДАЛ: Кой стои в дъното на казуса с разбития Су-25?
Служебният министър на отбраната твърди, че катапултиралият пилот навъртял 750 часа, подп. Терзиев загина с нальот под 10 за годината
Скандал по каква причина пилотът на разбилия се щурмовак Су-25 полк. Пейо Дончев изобщо е бил на борда на самолета днес, може да изкара истината за подготовката и броя на летателните часове изобщо във Военновъздушните сили, алармира запознат със следствието източник на Lupa.bg.
Както стана ясно по-рано днес при тренировъчен полет Дончев катапултира успешно след като не успя да запази контрол върху машината и с парашут се приземи на полигона на авиобаза "Безмер", макар и с наранявания, но контактен. Машината, ремонтирана за 10 милиона лева, обаче се разби.
Полк. Дончев бе транспортиран с друг военен самолет - "Спартан" от болницата в Сливен във ВМА София, в добро състояние.
Служебният отбранителен министър и дясна ръка на президента Румен Радев Димитър Стоянов побърза да обяви полковника и бивш командир на базата като един от най-опитните пилоти на ВВС с огромен нальот от над 750 часа. Как е възможно това и къде е истината? Lupa.bg се зае да я търси.
Специализираните издания във военния ресор пишат в средата на юли 2013 г. за традиционното учение "Бриз", като тогава 4 щурмовика от "Безмер" са вдигнати от базата към нос Емине за изпълнението на различни задачи.
Репортерите хвалят безмерци, които са безспорни асове и със завидна подготовка. Там обаче за пръв път, наред с тях, се появява и името на майора по това време - Пейо Дончев, за когото изрично съобщават, че на 13 юли (3 дни по-рано от първия материал за учението - б.р.) е извършил първия си самостоятелен полет на Су-25К.
Така излиза, че за 9 години той е навъртял впечатляващия нальот от 750 часа във въздуха. Те обаче включват и 200 часа от подготовката му преди да стъпи в кабината на бойния самолет, затова ще изчислим колко въздушни часа годишно е набрал полковникът от 2013 г. досега.
А именно - ако са общо около 500, излиза, че всяка година той е имал поне 55 часа нальот на Су-25.
За сравнение, подп. Валентин Терзиев, който загина с МиГ-29 заради хроничен недостиг на достатъчен брой часове, бе натрупал под 10 за фаталната 2021 г. Подп. Терзиев бе един от безспорните асове на българското небе, а нелепата му гибел заради задачата с толкова ограничен нальот да бъде пратен в открито нощно море, за да прихване движеща се мишена в рамките на учение, повдигна рой въпроси около подготовката на офицерите и командването на "Граф Игнатиево".
За покойния подп. Терзиев керосин нямаше. Имаше тежки бойни задачи
Обратно към полк. Дончев и Су-25. Щом през 2013 г. той извършва първия си самостоятелен полет с щурмовика, то това се случва де факто в залеза на кариерата му на боен пилот - цели 16 години след старта й.
Кой е командир на ВВС по това време, за да разреши подобен стратегически ход? Ген. Константин Попов, който бе и началник на отбраната, а впоследствие оглави военната комисия в парламента. Кой е негов заместник? Настоящият президент Румен Радев, който хвърля рапорт за напускане година по-късно с кърваво писмо именно за окаяното състояние на ВВС, липсата на бърза модернизация и... изключително слабия нальот.
А безмерци питат от години защо полк. Дончев не ползва за изпълнението на летателните си планове, носещи му бонуси към основната заплата, на учебна машина, а не на боен самолет, както и защо се e налагало да се отнема от керосина на младите му колеги (а съответно и на броя летателни часове - б.р.) по този начин, предвид, че е навършил пенсионна възраст.
Не е ясно и кой точно е взел решението да бъдат пръснати пари за курса по приучването му на боен самолет, предвид факта, че стартът на тази негова авантюристична крачка в кариерата се прави де факто края на професионалния му път като пилот в състава на ВВС.