Скандал за пари вгорчи празника: Ще се възвиси ли българското кино?

Култура
15:55 - 13 Януари 2022
4130
Скандал за пари вгорчи празника: Ще се възвиси ли българското кино?

Празникът на българското кино, който се отбелязва на 13 януари, бе помрачен от поредния скандал с разпределението на държавната субсидия за български филми от Националния филмов център. Празникът се отбелязва от 2005 г. по инициатива на НФЦ. Датата не е избрана случайно - на 13 януари 1915 г. е първата прожекция на първия български игрален филм „Българан е галант“ на Васил Гендов.

Преди дни изпълнителната агенция оповести печелившите проекти, избрани на заседание на художествената комисия. В инициатор на разговорите, свързани с процедурата по избиране на филми, които да получат държавна помощ за реализирането си, се превърна авторът на най-гледания роден филм за 2021 г. Виктор Божинов - „Голата истина за група „Жигули“, който е и режисьор на друг филм - "Възвишение". Филмът по романа на Милен Русков се радва на голям зрителски интереси от излизането си на екран преди 5 години.

Виктор Божинов кандидатства за финансиране с втората си екранизация на роман на Милен Русков - този път на "Чамкория". Проектът му обаче остана под чертата, като той изостава с едва 9 точки от филма с най-малко точки, получил все пак положителен резултат от художествената комисия.

Ето какво написа възмутен режисьорът във фейсбук:

"През 2015 - "Възвишение" беше почти изхвърлен от Художествената комисия на НФЦ! Разликата беше 0,17 точки
- През 2018 г. - "Голата истина за група Жигули" беше изхвърлен от класирането!
Сега дойде време и на "Чамкория"!!! Изхвърлен с разлика от 9 точки от възможни 500+!!!

Винаги в комисията има един или двама членове, които оценяват с тенденционно ниски оценки определени проекти и с тенденциозно високи други проекти. Това е умишлено лобиране за определени кръгове! За съжаление, тази практика е неизкоренима заради манталитета на голяма част от киногилдията. "Битката" е за парите и на никой не му пука дали и какви филми ще се получат! Важно е да се угоди на едни и да се "накажат" други.

И всичко това е прикрито зад "субективните" критерии. Някой хора така и не разбраха, че не става въпрос за "личен вкус"! Нали, всеки сам си преценя! Е, като станат готови спечелилите проекти, ще стане ясно всичко!!! На добър час на талантливите, които са спечелили с добри проекти, а на другите - винаги има "видов ден"!!! ПРОДЪЛЖАВАМЕ!!! Промяна няма да има!!!"

Виктор Божинов публикува части от своята режисьорска концепция, както и оценъчната карта на членовете на комисията, от която става ясно кой какви оценки е дал за проект. Художествената комисия бе в състав актрисите Весела Казакова (председател) и Жорета Николова, режисьорите Станислав Дончев, Иван Павлов и Андрей Андонов, кинокритикът Божидар Манов, операторът Димитър Костов. 

Под публикацията на известния режисьор започнаха да валят десетки коментари на кинаджии - режисьори, сценаристи, актьори, продуценти, които разпалено обсъждаха начина, по който функционира в момента НФЦ, формирането на оценъчните комисии и карти.

Своята позиция под поста на Божинов изказва и служебният министър на културата проф. Велислав Минеков. Той написа: "Мълчанието относно закона "Будинов" ни дари с мутация. ПП на ЗФИ (Закон за филмовата индустрия, б.ред.) е пожелан хаос. Щастлив съм, че не съм министър в близкото бъдеще. Мълчанието ражда чудовища...".

Това негово изказване обаче провокира сценариста Георги Иванов да обясни, че два месеца в работната група за новия правилник към закона за филмовата индустрия са се борили да напишат формула за елиминиране на "ФРАПИРАЩО крайни оценки".

Иванов се обръща конкретно към Минеков: "Нали точно Вие приехте правилника за прилагане на закона, с тази разлика, че това не беше правилникът, който разработвахме в работната група към НФЦ два месеца, като се опитахме да коригираме някои проблеми в закона.

След това точно Вие замълчахте и не отговорихте на официално внесените в министерството писма с възражения от същата тази група. Не дойдохте на срещата с гилдията, която организирахте в министерството юни месец, а пратихте заместника си Кондакова, която се извини, че не разбира от тази материя. Бяха обещани още срещи, които така и не се случиха. Остана въпросът кой разработи този правилник, който одобрихте и чиито плодове ще берем тепърва."

В разразилата се дискусия се включи и режисьорът Теодор Ушев. Аниматорът, номиниран за "Оскар", сподели, че е смутен от разликата в най-високата и най-ниската оценка за "Чамкория".

А ето и кои са тазгодишните проекти, които ще получат държавна субсидия: с най-висок резултат е "Морето от неща" на Светослав Тодоров ("Дъвка за балончета"), следван само на няколко стотни от "Стефан" на реж. Тодор Мацанов и сц. Григор Лефтеров. На трето място е "Поразени" на Петър Попзлатев по романа на Теодора Димова.

Останалите избрани са "Живях ли" на Албена Пунева, "Един квадрат свобода" на Тодор Чапкънов, "Разлом" на режисьора ветеран Георги Дюлгеров и "Остайница" на Костадин Бонев по едноимения роман на Ирена Иванова. На девет точки зад последния остана "Чамкория", а на още по-малко - пет, проектът на сценариста Симеон Венциславов ("Ага", "В кръг") и актьора Стефан Денолюбов (тук като режисьор) "69 метра". Комисията не оцени и новото начинание на Камен Калев ("Източни пиеси", "Февруари") - "Свой собствен господар".

„Чамкория“ е изключително сложен проект, той няма как да се състои без държавна подкрепа", коментира пред БНР-Бургас режисьорът Виктор Божинов. Той заяви, че генерално проблемите се крият в Закона за българската филмова индустрия и правилника към него.

„Оказва се, че целта не е да се появяват повече и по-добри български филми на автори и екипи, които по някакъв начин доказват, че могат да правят такива филми, а отново се стига до ситуацията, в която се въртят едни интриги на лобита, скандали, разправии и в крайна сметка стана ясно, че този набързо приет закон под натиск просто няма да проработи, така както предупреждаваха голяма част от колегите", е мнението на Божинов.

Филмовият център се оказа в една ситуация на променящо се законодателство, а техният административен капацитет и обема работа, които могат да извършат са доста по-малки от тази отговорност, която им се хвърли с промените в закона, допълни Божинов. Той уточни, че е възможно „Чамкория“ да кандидатства и на следваща сесия.

„Но с оглед на така развиващите се отношения и проблеми, се очертава, според мен, поредна нулева година за българското кино. Миналата беше такава и ние се оказваме в ситуацията, в която в пандемия всички европейски държави оказват помощ за авторите, за хората, които създават култура, а България не само, че не подпомага по никакъв начин, а дори за миналата година бюджета за кино ¾ беше върнат в държавния бюджет именно поради невъзможност на НФЦ административно да организира и създаде работеща процедура, защото закона и правилника просто не позволяват такова нещо", заключи режисьорът.