Защо децата рискуват живота си за селфи?
Искат да бъдат забелязани, нямат много социални алтернативи, обясни психологът Младен Владимиров

Завърналата се мода на опасните селфита сред тийнейджъри доведе до мащабна спасителна акция в София, след като седем младежи се покатериха на над 200-метров строителен кран до строяща се сграда. Инцидентът повдига сериозни въпроси за влиянието на социалните мрежи, липсата на превенция и отговорността на родителите и обществото. За причините, които карат децата да губят границата между виртуалния и реалния свят, в „Интервюто в Новините на NOVA” говори психологът Младен Владимиров.
Според специалиста причините за подобни рискови прояви са комплексни, но в основата им стоят няколко ключови мотива. Децата нарушават правилата, независимо дали във виртуалното или реалното пространство, водени от:
►Търсене на внимание.
►Търсене на власт и йерархизиране в групата на връстниците.
►Забавление и бягство от скуката.
►Избягване на неуспех – страхът да не бъдат аутсайдери, забравени или "гоустнати" от приятелите си.
„Тези деца искат да бъдат забелязани. Те нямат много социални алтернативи“, обяснява Владимиров.
С наближаването на 15-ти септември и на фона на предстоящата забрана на телефони в клас, психологът предупреждава, че това само по себе си няма да реши проблема.
Решението, според него, не е в забраните, а в създаването на ангажираща среда. „Ние трябва да преподаваме по по-различен начин. Детето трябва да бъде активно, да бъде въвлечено. Ако му направим интересен урок, то няма да има нужда да вземе телефона“, категоричен е той. Той дава пример с Второ СОУ в София, където отдавна са се справили с проблема, като децата оставят телефоните си в специална кутия при влизане в час.
Отговорността за предотвратяване на подобни инциденти е споделена. „Най-простичкото е да знаем първо къде е нашето дете като родители“, казва Владимиров, но добавя, че това е само началото. „Както се казваше в една поговорка, за да отгледаш едно дете, ти е нужно цяло село“. В конкретния случай отговорност носят и охраната на строителния обект, и приятелският кръг на децата. Училището също има ангажимент за превенция по време на учебната година, но през ваканцията тази роля е ограничена.