Стайко Мурджев поставя „Последното изкушение на Христос“ във Варна
В ролята на Исус е Богдан Григоров-Гринго, Христина Джурова е Мария Магдалена, а Стоян Радев - Пилат
Режисьорът Стайко Мурджев поставя "Последното изкушение на Христос" по романа на Никос Казандзакис във Варненския драматичен театър "Стоян Бъчваров". В момента текат усилени репетиции на спектакъла, а премиерата е насрочена за 2 септември.
Автор на драматургичната версия на романа е Димитър Стоянович, сценограф и костюмограф е Никола Налбантов, хореографията е дело на Станислав Генадиев, музиката е на Петър Дундаков. Включена е и мултимедия на Владислав Илиев. Режисьорът използва превода на романа, направен от Георги Куфов.
"Никога не съм се чувствал по-близо до Христос, отколкото в работата си по "Последното изкушение". Казандзакис следва стриктно Евангелието, движи се по фабулата и сюжета на Евангелието, но им придава човешкост, доразвива човешкото в Богочовека и оттам историята придобива други мащаби", казва режисьорът Стайко Мурджев.
"Самият Исус казва в Евангелието "Вие сте храмът", т.е. ако ние сме храмът, то Исус живее вътре в нас и всеки от нас рано или късно, в даден период или през целия си живот, е Исус. Всеки от нас е разпъван ежедневно, умира ежедневно на кръста и възкръсва ежедневно.
Бог е и хоризонтален, и вертикален. Бог е кръстът, а кръстът е самият наш живот. Ние имаме едно линеарно време, което живеем - това е нашият хоризонт, едната греда на кръста. Но имаме и дух, който върви вертикално отгоре надолу, затова ние сме вертикални и хоризонтални едновременно. Кръстът е сакрална геометрия, която дори да не осъзнаваме, че носим в себе си, тя ни ръководи", казва Мурджев.
Богдан Григоров-Гринго, който влиза в образа на Христос споделя: "Всеки човек има някаква своя представа за Христос като символ на божествената вяра, но в нашето представление го разглеждаме като човек от плът и кръв по пътя към божественото и именно това поставя безкрайно много въпроси в мен. Как говори човекът Исус, как чувства той, как плаче, как обича, как мрази дори?!
Интересна ми е вътрешната битка в човека между доброто и злото. Както и борбата с изкушението, което идва отвътре, а не отвън.
Работата над спектакъла провокира в мен търсенето не на правилните отговори, а на правилните въпроси", коментира Богдан Григоров.
За Даниела Викторова ролята на Дева Мария е голямо предизвикателство, тъй като всеки човек по света има изградена лична представа за Божията майка. "На нея се уповават и на нея се молят милиони християни. И предизвикателството е именно тук: между божественото и святото, и наред с това най-човешките мисли и чувства, страхове, надежди и очаквания на всяка една майка. Въпросът, който си задавам, е: Какво е да си съвършен? И възможно и нужно ли е да си такъв? В чисто литературен план, съм възхитена от колоритния и неповторим изказ на автора. Не мисля, че този текст, а впоследствие и нашият спектакъл, би могъл да остави някого равнодушен", казва актрисата.
Теодор Каракачанов ще изиграе Юда. "Юда в "Последното изкушение" е напълно различен от архетипните представи за него. Той е част от предварителния план за саможертвата и изкуплението. Доброволно поема вината, защото е единственият, на когото Исус има пълно доверие. Разбита е клишираната версия за него като предател", разсъждава актьорът.
"Последното изкушение" е творба, която и до днес предизвиква бурни спорове и реакции, породени от коренно различното тълкувание на саможертвата. Главният конфликт в романа кара дъха ти да спре. Това е роман за любов, братство, смирение, страдание и самоотрицание. А пътят към Голгота е всъщност път към себе си", добавя Теодор Каракачанов.
В "Последното изкушение", както е озаглавено първото издание на романа, гръцкият писател и драматург Никос Казандзакис (1883–1957) пресъздава един от най-трагичните и символични образи в историята на човечеството - образа на Исус Христос, чиято саможертва той тълкува по начин, различен от общоприетите представи. Това е една от най-значимите творби на писателя, повлияна от философията на Ницше и Фройд, в основата на която стои върховният дълг на борещия се човек - безспирната, безмилостната борба между духа и плътта.
В тази книга критиците съзират Новото евангелие, апокрифната човешка изповед на Божия син: "Радикален и напълно революционен, "Последното изкушение" преосмисля божественото през човешкия избор", отбелязва критиката.
Според Казандзакис, загадката на Христос не е загадка само на една определена религия, а е общочовешка, защото "всеки човек е богочовек, плът и дух". "Във всеки човек пламва борбата между Бога и човека, а същевременно – и копнежът за помирение".
"За да дам един най-висок образец на борещия се човек, за да покажа, че не трябва да се бои от страданието, от изкушението и смъртта, защото всички те могат да бъдат победени, дори са победени, затова бе написана тази книга", споделя в предговора към романа Казандзакис. Към тази трактовка насочва и подзаглавието „Изповед на борещия се човек“.
Обвинен в богохулство, Никос Казандзакис е отлъчен от Гръцката православна църква, а книгите му са анатемосани. Прокуден от родината си, той я напуска през 1947 г. и не се завръща в нея до смъртта си. „Не се надявам, не се страхувам, свободен съм“, гласи една от крилатите фрази на големия писател,
оставил в световната литературна съкровищница такива творби като „Последното изкушение“, „Алексис Зорбас“, „Александър Велики“, „Рапорт пред Ел Греко“, „Братоубийци“, „Буда“, „Христос отново разпнат“, „Змия и лилия“ и др.
За „Последното изкушение“, Никос Казандзакис е предложен за Нобелова награда за литература през 1957 г. но тогава тя е дадена на друг голям автор - Албер Камю.
Действащи лица и изпълнители:
ИСУС ХРИСТОС - Гринго-Богдан Григоров (гост)
МАРИЯ, майка на Исус - Даниела Викторова
МАРИЯ МАГДАЛЕНА, бивша годеница на Исус, блудница - Христина Джурова
ЮДА, бунтовник, зилот, най-верният следовник на Исус - Теодор Каракачанов (гост), Константин Соколов
ПЕТЪР, рибар, следовник на Исус - Николай Кенаров
АНДРЕЙ, рибар, следовник на Исус, брат на Петър - Недялко Стефанов
ЙОАН, монах, най-младият и любим следовник на Исус - Димитър Стойнов (гост)
МАТЕЙ, събирач на данъци, следовник на Исус, пръв негов житиеписец - Хенри Ескелинен
ЯКОВ, рибар, следовник на Исус - Иван Горанов (гост)
ТОМА, търговец, следовник на Исус - Симеон Димов
ЙОАН КРЪСТИТЕЛ, пророк - Константин Соколов/Теодор Каракачанов (гост)
ПИЛАТ, римски управител на провинция Юдея - Стоян Радев
КЛАВДИЯ, съпруга на Пилат - Габриела Боева
МАРТА и МАРИЯ, бездетни самотни сестри - Веселина Михалкова, Сияна Начева
ИГУМЕН - Пламен Димитров
СИМОН КИРЕНЕЕЦА, кръчмар - Николай Божков
ВЪЗРАСТНА ЖЕНА - Гергана Арнаудова
ЦЕНТУРИОН - Стоян Радев
ВАРАВА, зилот, разбойник - Симеон Лютаков
ЗЕВЕДЕЙ, възрастен рибар - Свилен Стоянов
САЛОМИЯ, съпруга на Зеведей - Биляна Стоева
ЛАЗАР - Станислав Кондов
ЗИЛОТ - Иван Горанов (гост)
МАЙКАТА НА ЗИЛОТ - Веселина Михалкова
ЗИЛОТИ - Теодор Каракачанов (гост), Константин Соколов, Николай Кенаров, Недялко Стефанов, Иван Горанов (гост), Симеон Димов, Стоян Радев, Пламен Димитров, Николай Божков, Станислав Кондов
МОНАСИ - Димитър Стойнов (гост), Недялко Стефанов, Симеон Димов, Хенри Ескелинен