Търговските вериги: Таван на цените е невъзможен
Според Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия, хранителните вериги имат много разходи, които включват в крайната цена
"Таван на цените е невъзможен. При опита, който има Унгария от подобна мярка през последната година, и при опита на България от 90-те години – таван на цените е невъзможен. Таван на надценката нарушава конкуренцията при търговията с храни на дребно. Това е мярка, която е невъзможна за съгласуване между държавата и търговците, може да доведе и до вредни последствия. Ако таванът на надценките важи за големи и за малки търговци, големите биха могли по-лесно да преглътнат финансово една такава мярка, но финансовото бреме за поемането на един такъв тип ангажимент от страна на малките търговци би бил катастрофален".
Това каза пред БНР Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия, организацията, която представлява интересите на големите търговски хранителни вериги.
И допълни, че регулярната цена, която се слага понякога в даден магазин, не е задължително да е продажната, на която се реализира стоката.
"Ако регулярната цена на кашкавала е 16 лева, а промоционалната е 12 лева и 80% от вашите продажби са минали на намалената цена, то каква е реалната надценка в търговския обект? Дали е високата, или е в пъти по-ниска? Цената на кашкавала в търговската мрежа е между 16 и 32 лева. Това не е ли конкурентна среда? Вадейки от контекста някакъв пример и цитирайки най-високата възможна продажна цена, която може да се намери в магазинната мрежа, това не е ли манипулативно?"
Вълканов посочи как се формират надценките на търговските вериги, освен печалбата:
"Всеки разход, който имат – за транспорт и логистика. Според официалната статистика на НСИ през миналата година товарният автомобилен транспорт като услуга е 20% нагоре. Електроенергията също не е малко перо. След държавните компенсации за миналата година електроенергията е със 70% нагоре спрямо цената през 2021 година. Работните заплати също са с 20% нагоре само за една година".
По думите му повече от актовете, съставени по време на проверките на Комисията за защита на потребителите между 15 февруари и 8 март, ще паднат в съда.
"Не трябва по лековат начин да се лепят етикети върху цял отрасъл на икономиката... Ако има компании, при които има концентрация на нарушения, и се докаже, че това е така, нека си понесат последствията".