Тарикатски трик: Ето как ни лъжат с промо точките в магазина

Обявената на червения етикет цена няма общо с тази, която ви искат на касата

Новини
17:00 - 22 Април 2025
7211
Тарикатски трик: Ето как ни лъжат с промо точките в магазина

Ако сте подскочили от радост, че може да си купите модерен тефлонов тиган, грил или мултикукър с така популярните промо точки или просто с намаление в хипермаркетите, не бързайте с ентусиазма. Да, ефектът от задрасканата редовна цена и актуалната вдига адреналина на купувача, но на касата може да се  изпари за секунди.

Какво се получава? За да зарибят клиентите да събират точки, т.е. да пазаруват повече и повече, на щанда за стоки на промоция, където са подредени примамливите домакински уреди, се слагат атрактивни етикети с огромни цифри. Като например немска тенджера от популярна марка за 60 лева, намалена от 160 лв. Или пък оребрен тиган на цена 45 лева при стара цена 90. Звучи добре за всяка домакиня, но до плащането не става ясно, че нещата не са точно каквито изглеждат.

Не за първи път, купувачи споделиха пред «Уикенд», че въпросните промоции не отговарят на истината, а са стар, коварен трик на търговците. Просто идеята е следната– зарибяват клиента с много ниска цена, а що се стигне до плащане на касата - има лека разлика – от 15-20 или 25 лева, която на фона на цялата сума не изглежда кой знае какво. Но така или иначе истината е, че става дума за чиста проба подвеждане на клиентите.

Съвсем пресен пример е продажбата на парти грил на промоция, без точки в един от най-известните хипермаркети – въпросният уред е обявен на намалена цена 25 лв. «Приятелка ми беше казала, че мога да си взема парти грил за 25 лв., т.е. направо без пари и побързах да се възползвам. Изненадата дойде на касата, когато ми поискаха 34 лева. На въпрос защо искат повече от обявената цена, жената на касата просто вдигна рамене, доста сконфузено. Уж щеше да провери защо има разминаване в цените, но накрая просто каза: «Купувате или се отказвате?».

Същият  номер бе скалъпен преди време с немски тигани, които бяха обявени на цена около 45 лева, но на касата се оказа, че трябва да се платят над 60. И «сцената» се повтори по същия начин, обясни и друг купувач. Служиткелксата вика друг склужител и пита, той уж нещо проверява, но накрая казва, че да – въсщност по-високата цена е актуалната. Но тя никъде не е обявена. И в крайна сметка следва въпросът: «Купувате или се отказвате?».Естествено, повечето хора не се отказват – от една страна, защото вече са избрали желания уред, от друга, защото зад тях чакат хора на опашката, а касиерите видимо нервничат.

Такава е и уловката – чист психологически трик – купувачът се зомбира от «невероятната» цена на домакинските уреди, които  стават все по-скъпи и щастлив тича да плати. Когато на касата му казват, че цената е друга, касиерката  не може да даде никаква информация или друг служител обяснява, че високата цена е истинската. И накрая пришхпорват купувача да побърза, защото зад него чакат хора, а той трябва за секунди да реши дали да купи уреда по-скъпо, отколкото е очаквал. Търговци твърдят, че в 90 на сто от случаите, хората купуват и на по-скъпата  цена. Но това е грубо подвеждане  на потребителите. Обявяваш фалшива цена и си играеш с нервите на клиента.