ВАС потвърди: Остава забраната за влизане в центъра на София на стари коли
Глобите започват от 50 лева за физически лица или имуществена санкция в размер от 200 лв.
![ВАС потвърди: Остава забраната за влизане в центъра на София на стари коли](https://lupa.bg/f/news/b/337/8bd530932b69985c612d1e6486552f6d.jpeg)
Върховният административен съд реши, че Наредбата за ограничаване на движението на моторни превозни средства на територията на Столична община остава в сила.
От 1 декември 2024 г. е в сила нискоемисионната зона (НЕЗ) за автомобили в столицата с разширен обхват, с което се налага ограничаване на движението на моторни превозни средства в т.нар. малък ринг на центъра на София от най-ниските екокатегории 1 и 2. Забраната за влизане важи в периода на зимните месеци - от 1 декември 2024 г. до 28 февруари 2025 г. и беше приета с решение на Столичния общински съвет в края на 2022 г. Миналата година ограничението беше само за първа еко група, сега то засяга около 140 000 от най-замърсяващите коли.
Върховните магистрати оставиха в сила решението на Административен съд София - град по дело от 2023 г., с което е отхвърлено оспорването на чл. 3, Глава втора, Глава четвърта и чл. 22 от Наредба за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух на територията на Столична община.
Според ВАС, със Закона за чистотата на атмосферния въздух е предвидено правото на общинските съвети да приемат мерки, когато видът и степента на замърсяване на въздуха увеличават значително риска за човешкото здраве и/или за околната среда, сред които и създаване и въвеждане на зони с ниски емисии на вредни вещества на територията на цялата община или на част от нея, ограничаване употребата на определени видове горива или на уреди за отопление, ограничаване движението на моторни превозни средства на територията на съответната община и/или създаване и въвеждане на зони с ниски емисии на вредни вещества.
Оспорената наредба е и в изпълнение на "Комплексна програма за подобряване качеството на атмосферния въздух на територията на Столична община за периода 2021- 2026", приета от Столичния общински съвет през април 2021 година.
Според магистратите, настоящата наредба е съобразена с целта на законодателството на Европейския съюз (ЕС) за опазване на човешкото здраве и околната среда. Мерките, които са предвидени в нея, са описани и в Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха, България 2020-2030 г.
Другата мярка, която касае създаването на Зони с ниски емисии от транспорт съответства на вече приетия План за действие за "Зелен град" на Столична община и в частност на дългосрочната визия за премахването на замърсяващите автомобили от пътната мрежа. Целта е намаляване на замърсяването на въздуха и свързаните с човешкото здраве въздействия и рискове. Според този план се предвижда ограничаване на дизеловите автомобили в централната градска част на София с по-малко от 20% от общия автомобилен парк до 2026 г.
Въвеждането на зони с ниски емисии от транспорт е мярка предвидена и в Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух 2018-2024 г. Отчитането на ревизираните прогнози за емисиите е предвидено да се извършва пред Европейската комисия (ЕК).
По отношение броя на зоните или броя на измервателните станции в дадена зона, за които са регистрирани превишавания на стойностите, европейското законодателство не предвижда минимален праг.
Единствено Съдът на ЕС може по изключение и поради съображения за правна сигурност временно да отложи последиците при неприлагане на националното право, противоречащо на норма на правото на Съюза.
Следователно посочените мерки в обжалваните текстове от Наредбата са законосъобразни и съответстват на строгите изисквания на правото на ЕС, допълват от ВАС.