ВАЖНО: Телефонът става шофьорска книжка в ЕС

Смартфонът става шофьорска книжка в ЕС. Това е записано в споразумението между Европейския парламент и страните членки.
В ЕС ще преобладават цифровите шофьорски книжки, качени на смартфони. Страните членки ще разполагат с 5 години и 6 месеца след влизането в сила на актуализацията, за да прилагат тези документи. Шофьорите обаче си запазват правото да искат и физически книжки.
За първи път в историята ЕС ще въведе 2-годишен изпитателен срок за млади шофьори. Те ще подлежат и на по-строги изисквания и наказания за шофиране под влияние на алкохол и без използване на предпазен колан или системи за обезопасяване на деца.
С цел борба с недостига на професионални шофьори, минималната възраст за водач на камион ще бъде намалена от 21 на 18 години, а за водач на автобус – от 24 на 21 г. Необходим е обаче професионален сертификат на кандидата. Страните членки могат да разрешат и на 17-годишни да управляват камион или микробус, но само на територията на съответната страна и при условие, че са придружени от професионален шофьор. Тази система ще се прилага по-широко в ЕС за водачите на автомобили.
Валидността на шофьорските книжки ще бъде 15 години за мотоциклети и автомобили. Държавите от Общността могат да намалят срока на 10 години, ако свидетелството бъде използвано и като национална лична карта.
Същевременно книжките за водачи на автобуси и камиони ще бъдат подновявани на всеки 5 години. Валидността на книжките на шофьорите на възраст 65 години и повече може да бъде съкратена.
Преди да получат за първи път книжка, шофьорите ще минават медицински преглед, включително на зрението и на сърцето. За водачите на коли и мотоциклети страните от ЕС могат да заменят тези прегледи със самооценка, а в случай на подновяване на документа – с други алтернативни мерки.
Споразумението трябва да бъде одобрено от Съвета и Европейския парламент. Страните членки ще разполагат с 4 години за транспонирането на поправките в националните законодателства и подготовка за прилагането им.