Вдигат ДДС за медиите в Нидерландия
Правителство иска книгите, вестниците и списанията да се облагат с високата ставка на ДДС от 21% вместо с 9 на сто
Нидерландски карикатуристи откриха кампания срещу предложеното увеличение на ДДС за новинарските медии с щафета от рисунки. Ен Де Пе Нюзмедия (NDP Nieuwsmedia), браншова организация на новинарски компании, започна от събота да публикува нова карикатура или рисунка по темата като кампанията ще продължи до Деня на бюджета.
В Нидерландия това е денят, в който правителството представя бюджета в парламента, което по традиция става в третия вторник на септември, или тази година на 17 септември.
Рисунките се появяват на специален уебсайт от понеделник до събота. Инициативата на Ен Де Пе Нюзмедия е подкрепена и от други медийни организации.
Правителство иска книгите, вестниците и списанията да се облагат с високата ставка на ДДС от 21 процента вместо с 9 на сто.
Браншовата медийна организация смята, че увеличението ще засегне най-вече регионалните вестници и малките издания. "С обявеното увеличение на ДДС правителството отслабва позициите на независимите медии вместо да я засили, както можем да очакваме от една зряла демокрация", казва Риен ван Бимен.
Правителственият план, изготвен през май миналата година, ще бъде финансово фиаско за много малки вестници. По-известните нидерландски медии също ще пострадат, тъй като разходите за абонатите на вестниците също ще се увеличат многократно.
"Нидерландия е единствената страна в Европейския съюз, в която медиите се облагат толкова тежко. Ето защо сме доволни и от факта, че толкова много карикатуристи, известни и по-малко известни, бяха готови да пресъздадат своето виждане за увеличението на ДДС", заявява Ван Бимен.
Медиите от Ен Де Пе Нюзмедия поместиха реклами в няколко ежедневника, в които призовават хората да подкрепят кампанията и да споделят карикатурите в социалните мрежи, използвайки специален хаштаг, който гласи "Свали ДДС".
"Историята показва, че
високото данъчно облагане ограничава достъпа до качествени новини,
намалява връзката на хората със случващото се в техния регион и по този начин застрашава демокрацията", гласи сайтът на кампанията. "Всеки, независимо от финансовите си възможности, има право да бъде добре информиран. Новинарските медии са незаменими в това отношение".