Защо Фейсбук стана Мета
Компанията Фейсбук обяви миналата седмица, че променя името си на Мета. Решението изненада обикновените потребители на нейните услуги, но основателят наФейсбук Марк Зукърбърг заяви, че смяната на името цели да покаже, че компанията се разпростира в различни сфери и не е свързана само с един продукт. Според него названието "Мета" дава по-добра представа към какво се стреми компанията.
Смяната на името се извършва в момент, когато компанията насочва фокуса си към "метавселената", но също във време, когато е подложена на строго наблюдение от законодателни и регулаторни органи в много държави след разкритията, привлекли общественото внимание към вредите, които нейните виртуални платформи причиняват в реалния свят.
Промяната на името засяга единствено компанията майка, а не отделните платформи, притежавани от нея, като социалните мрежи Фейсбук и Инстаграм или мобилното приложение Уотсап.
Преименуването може би донякъде е опит да се поправи репутацията на Фейсбук и да се започне на чисто след поредицата удари върху образа на компанията, включително дезинформацията в платформите ѝ и неуспеха в модерирането на публикувано съдържание, както и разкритията за отрицателното въздействие на нейните продукти върху психическото здраве на някои потребители.
Същевременно компанията все повече насочва вниманието си към "метавселената" - съчетаване на технологии за виртуална и обогатена реалност в ново онлайн пространство.
"Много мисля за нашата идентичност, когато отваряме тази нова глава. Фейсбук е един от най-използваните продукти в световната история", каза Зукърбърг при обявяването на решението миналия четвъртък. "Това е емблематична марка за социална медия, но тя все по-малко обхваща всичко, което правим", заяви той. "Сега сме разглеждани като компания, представляваща социална медия, но в нашето ДНК ние сме компания, изграждаща технологии, които да свързват хората. А метавселената е следващият предел, точно както беше социалната мрежа, когато започнахме", каза Зукърбърг.
По думите му новото име е вдъхновено от гръцката дума "мета", която означава "отвъд". "За мен това е символ, че винаги има още какво да се гради", заяви Зукърбърг, който каза, че като ученик е обичал да изучава класическата древност.
Компанията също така смени своето лого пред централата си в Калифорния. Досега то представляваше изображение на ръка с вдигнат нагоре палец. Новото лого е знак за безкрайност в син цвят.
Редица големи компании са променяли утвърдени търговски марки през годните. "Кентъки фрайд чикън" съкрати името си на Кей Еф Си, "Датсун" стана "Нисан".
Някои значими преименувания бяха направени след скандали или спорове. "Филип Морис", производителят на "Марлборо", прие наименованието "Алтриа", а "Валуджет" стана "Еъртрен", след като неин самолет катастрофира през 1996 г.
В други случаи преименуванията имат за цел да отразят по-широките амбиции на съответната компания. "Снапчат" промени търговската си марка на "Снап" през 2016 г., а "Гугъл" се преструктурира, възприемайки новото име "Алфабет".
Проучване на общественото мнение показа, че много американци не одобряват решението на Фейсбук да смени името си на Мета. Според анкета на "Морнинг консулт" 39 процента от участниците оценяват отрицателно преименуването на компанията. Само 25 процента изразяват пълно одобрение за промяната, а 32 процента казват, че по-скоро я одобряват.
Според 51 процента от анкетираните преименуването на "Фейсбук" е опит да се повлияе върху медийния образ на компанията след скандалите, в които беше замесена напоследък. А 54 процента се отнасят отрицателно към Зукърбърг. Единствено промяната на логото на компанията се възприема сравнително добре от американците - 32 процента се отнасят положително към новата емблема, а 30 процента не я одобряват.