Д-р Веселин Герев: Трагедията с ученика в Пловдив - аналогична на тази в Сърбия

Самоубилото се дете е било жертва на психологически тормоз в училище, смята психиатърът

Общество
15:25 - 10 Май 2023
2863
Д-р Веселин Герев: Трагедията с ученика в Пловдив - аналогична на тази в Сърбия

Трагедията с 13-годишното момче в Пловдив е форма на сръбския вариант, при който седмокласник отри стрелба и загинаха ученици, но приложена от интровертен човек. Онзи е бил екстроверт, за разлика от този. Абсолютно аналогичен е случаят. Само че ученикът в Сърбия си го е изкарал на тези, които му се подигравали и на учителката, която му е писала двойка, а момчето от Пловдив е посегнало на себе си, коментира пред "Марица" психиатърът д-р Веселин Герев. 

Психиатърът допусна, че самоубилото се дете в Пловдив е било жертва на психологически тормоз в училище. "От една страна всички тези деца, както и в случая в Сърбия, са жертви на редовен вербален и понякога на физически тормоз в училището. До голяма степен зависи на какво ниво е самото учебно заведение, в което е бил.  Ако нивото е по-ниско и повечето не са отличници, то слабите по учене си избират ученик отличник, който според тях е зубър и тъпанар, и започват системно да го малтретират. И един такъв случай с поставена оценка "Слаб" може да се окаже върха на тоталния психически терор. 

Психиатърът посочи, че има учители, които обикновено си избират "жертви" в класа и ги тормозят с ниски оценки, но добави, че в конкретния случай проблемът не се корени в учител. "Поставена ниска оценка би била последната капка. Това е типичната реакция на един емоционален, интровертен ученик, който е жертва на постоянен психотерор. Много е важен следния момент - онази част от групата, която е гледала този тормоз и не се е включвала. Това е така нареченото "мълчаливо присъствие" на всички тези сцени. Те имат за цел да не се наместват, за да не попаднат в обсега на тормоз и те. Оформят се едни главатари и лидери, които си намират жертви и започват да ги тормозят. Около тях се сформира една клика. Това става на възраст обикновено между 10 и 15 години", коментира д-р Герев. 

Той посочи, че детето най-вероятно е показало някакви признаци, че има проблеми, но на тях не е обърнато внимание навреме.  "Решението за самоубийство най-вероятно е взето импулсивно. При такива подигравки или сменяш училището, или тръгваш да стреляш като сърбина, или посягаш на себе си. Това е форма на сръбския вариант, но приложена от интровертен човек", каза още Герев.

"Много е важно да се обърне внимание на родителите – как се държи детето, с кой контактува, има ли симптоми да не иска да ходи на училище, преструва ли се на болно пак, за да не ходи на училище. Това са маркерите, които могат да светнат лампата на родителите. Обикновено такива деца, подложени на тормоз например, казват, че ги боли главата, че им е лошо, искат да си останат вкъщи. Имах такъв случай – ученик не беше ходил 20 дни на училище. Майката ме потърси за съдействие, тъй като не знаеше какво да прави. Оказа се, че детето е тормозено. Смениха училището и всичко се оправи", разказа психиатърът.  

Той сподели, че е неписано правило, че за всички проблеми на децата последни научават родителите. 

"Ако виждаш, че детето ти се тормози и притеснява, най-добрият вариант е да се смени училището, защото проблемите няма да се решат, а напротив - ще ескалират", катеогирчен е д-р Герев.