Дигитализацията уби „Томас Кук“

След тежкия летен сезон фалитът на туроператора поставя родния туризъм на ръба на оцеляването

Новини
10:18 - 25 Септември 2019
2689
Дигитализацията уби „Томас Кук“

Българският бизнес е в изключително трудна ситуация на финала на един много тежък летен сезон. Тази година на два пъти сме свидетели на една огромна война на парите, която се случва на полето на туристическата индустрия. Това каза в „Тази сутрин“ по бТВ изпълнителният директор на Националния борд по туризъм д-р Полина Карастоянова.

„Първата фаза бе свързана с подобрената геополитическа обстановка и огромните ресурси, които нашите преки конкуренти инвестираха, за да могат да излязат напред. Това направиха Турция, Хърватска, Гърция, Мароко, Тунис, Черна гора...“, поясни тя. 

„Това, на което сме свидетели в момента (б.а. фалитът на „Томас Кук“), ще влезе в учебниците, защото е пример за това как дигитализацията погълна като в черна дупка една 147-годишна компания, а нестабилната политическа ситуация, свързана с Брекзит, направи невъзможно нейното рефинансиране“, коментира шефката на Националния борд по туризъм.

„През последните 20 години туризмът се промени. Днес можем да си организираме едно пътуване с мобилно устройство в ръка. Това направи средата изключително конкурентна“, добави тя. 

„Благодарение на технологиите всеки от нас се превръща в туроператор, в туристически агент и в медия, защото можем да излъчваме това, което виждаме и това, което се случва. То може по някакъв специален начин да докосне целия свят“, обясни д-р Карастоянова. 

Според нея причината за фалита на „Томас Кук“ е свързана с дигитализацията. 

„Промяната на модела на работа и дигитализацията са процеси, които в британската компания са процеси, които са подценени. Те запазват своето поведение на един класически туроператор със старомодния модел на комуникация и едва след 2017 г. се опитват да достигнат своите конкуренти, но това се оказва невъзможно“, добави тя. 

„За нас от Националния борд по туризма това е ситуация, която ще покаже дали заедно с държавата можем да управляваме кризи. Имаме една много адекватна реакция на министър Николина Ангелкова. В постоянен контакт сме. Има структура в министерството, която работи 24 часа, за да може да реагира в кризисни ситуации“, заяви шефката на туристическия борд.

Искаме да се подготвим за следващата седмица за среща с премиерът Бойко Борисов и с финансовия министър след връщането им от Сеул, добави тя.

„Българските хотелиери са издали фактури към „Томас Кук“, които се е очаквано да бъдат платени до 60 дни. Това очевидно няма да се случи. За тези фактури са платени ДДС и данък „Печалба“, изтъкна д-р Карастоянова. 

„Обръщаме се към правителството да подкрепи българската туристическа инфраструктура, да подпомогне засегнатите от този неочакван удар колеги, защото това ще означава, че освен да бъдат лишени от приходите, които справедливо са изработили, да платят допълнителни разходи върху нереализирани сделки“, подчерта тя. 

„Ако заведем колективен иск, позицията на българските хотелиери ще е много по-силна, отколкото ако поединично се опитват да уредят отношенията си с квесторите или с тези екипи, които управляват процеса след фалита“, каза още експертът.