ЕС обяви война на платформата за пазаруване "Шейн"
Евтините цени, която привлича и българските потребители, повдига въпроси за качеството на стоките и еконормите в общността
Условията пред китайската компания за бърза мода "Шейн" (Shein), станала популярна и у нас, може да бъдат затегнати, предава СЕГА.
Европейският съюз определи компанията за "много голяма онлайн платформа" (VLOP) съгласно Законодателния акт за цифровите услуги (DSA). За много големи цифрови платформи се считат компании с повече от 45 милиона потребители. Те подлежат на по-строги мерки за безопасност - по-строги правила за онлайн съдържание, изискващи от тях да наложат мерки срещу незаконното и вредно съдържание, както и срещу фалшивите продукти на своите платформи, според Законодателния акт за цифровите услуги.
"Решението на ЕС да включи китайския търговец към списъка си с големи цифрови компании, които подлежат на по-строги мерки за безопасност, последва информация, че огромен брой потребители използват китайската платформа за електронна търговия, предаде Ройтерс, цитирана от dariknews.bg.
Смята се, че Shein привлича милиони потребители заради огромното разнообразие от арктикули и сравнително евтината им цена. Това обаче повдига редица въпроси за реалната цена зад тези продукти, които понякога не отговарят на еконормите. В края на 2022 от "Грийнпийс" са проверили 47 продукта на концерна Shein, като в седем от тях лабораторията е открила вредни химикали, надхвърлящи допустимите норми в ЕС.
Франция например скоро реши да се противопостави на бързата с мода, подготвяйки закон за ограничаване на пораженията върху околната среда от текстилната индустрия. Очаква се новите правила да важат за подобни големи платформи, които дневно пускат на пазара огромни количества продукти, които са над определен от закона максимум. Такива фирми ще бъдат задължени в бъдеще ясно да посочват на своите сайтове, че бързата мода е вредна за климата и да са задължени да рециклират своите продукти. В противен случай ще ги грозят глоби до 15 000 евро.
Законодателството на ЕС за много големите онлайн плтаформи влезе в сила през миналата година и засяга най-големите технологични гиганти, сред които са "Фейсбук" (Facebook), "ТикТок" (TikTok), "Гугъл" (Google), "Амазон" (Amazon), "Букинг" (Booking.com), "Инстаграм" (Instagram), "Стапчат" (Snapchat) и "Епъл" (Apple).