Френски филмов фестивал почита първата българска кинорежисьорка Бинка Желязкова
Филмите й "А бяхме млади", "Животът си тече тихо" и "Басейнът" ще бъдат показани в Ла Рошел
Филмовият фестивал във френския пристанищен град Ла Рошел ще отдаде почит на първата българска жена кинорежисьор Бинка Желязкова (1923-2011). Форумът ще направи ретроспективен преглед на нейното творчество в навечерието на 99-годишнина от рождението й. Българският културен институт в Париж е партньор на 50-то юбилейно издание на събитието.
В деня на откриването на фестивала (1 юли), в Salle Bleue, в 20:15 местно време ще бъде показан филмът „А бяхме млади“ (1961). Ще бъдат показани и филмите й "Животът си тече тихо (1957) и Басейнът (1977). Сценарист и на трите филма е Христо Ганев (1924-2021), който е съпруг на Бинка Желязкова.
В рамките на събитието, което ще продължи до 10 юли, е предвидена и кръгла маса, свързана с творчеството на Бинка Желязкова. Като част от програмата ще бъде прожектиран и документалният филм "Бинка: да разкажеш приказка за мълчанието" на режисьора Елка Николова.
Творческият тандем Бинка Желязкова и Христо Ганев направи едни от най-стойностните български игрални филми преди 1989 г.
Бинка Желязкова е родена на 15 юли 1923 г. в Свиленград. Завършва Държавното висше театрално училище в София през 1951 г. След дипломирането си започва работа като асистент-режисьор във филмова студия „Бояна“. Първият ѝ филм е „Животът си тече тихо...“ (1957), заснет съвместно със съпруга ѝ сценариста Христо Ганев. Бинка Желязкова е режисьор и на игралните филми "Привързаният балон", "Последната дума", "Голямото нощно къпане", "Нощем по покривите", както и на документалните ленти "Нани-на" и "Лице и опако".
Георги Георгиев-Гец в кадър от "Животът си тече тихо"
Убедени антифашисти и участници в партизанкото движение Бинка Желязкова и Христо Ганев не споделяха схващането, че партийните водачи и активните борци срещу фашизма трябва да имат особени привилегии. Филмът им "Животът си тече тихо" от 1957 г. е забранен от цензурата. "Загиналите са по-щастливи, защото не доживяха това, което последва", казваше филмовият тандем.
Филмът остро поставя въпроса за морала на някогашните младежи идеалисти, превърнали се бързо в ламтящи за власт бюрократи. Изобразяването на повечето бивши партизани, които добре използват властта за лични цели, е причина този първи "партизански" филм на социалистическата кинематография да бъде забранен от партийно-държавното ръководство.
Анани Явашев и Людмила Чешмеджиева във филма "А бяхме млади"
Още през 1961-а с "А бяхме млади" Бинка Желязкова и Христо Ганев печелят "Златен медал" в Москва и наградата "Старите обувки" в Картахена, Колумбия. "Голямото нощно къпане" има специална прожекция в Кан през 1980-та, "Нощем по покривите" безапелационно грабва "Златна ракла" през 1988 г.