Истанбул конкурира Дубай: Летището ще посреща 200 милиона пътници годишно
Според британския "Файнейшъл Таймс", летищата в Дубай, Абу Даби, Истанбул и Саудитска Арабия планират мащабно разширяване през следващото десетилетие, което ще добави стотици милиони нови пътници.
Това е тройно повече от капацитета на Хийтроу – едно от най-големите летища във Великобритания.
Истанбулското летище, открито през 2018 г. с капацитет от 90 милиона пътници, ще бъде разширено с три нови фази и ще достигне 6 писти. Така градът ще може да посреща до 200 милиона пътници годишно, изравнявайки се с разрастващия се Дубай.
Дубай, който преди е приемал около 30 милиона пътници годишно, планира да увеличи капацитета си над 200 милиона.
До 2027 г. се очаква да посрещне над 100 милиона посетители, а в новата зона ще може да обслужва 260 милиона пътници годишно.
„Ние сме на разстояние на 4 часа полет от една трета от световното население и на 8 часа от две трети – това е огромно предимство,“ отбеляза Пол Грифитс, главен изпълнителен директор на "Дубай Еърпортс".
Вече конкуренцията не е с Европа и САЩ, а между самите летища в региона. Абу Даби разполага с капацитет от 45 милиона пътници годишно, докато Истанбул и Дубай се стремят към върха.
"Едно от предимствата на Дубай, Катар и Истанбул е стратегическото им местоположение,“ посочва Селахатин Билген, главен изпълнителен директор на летище Истанбул. „Много от въздушните движения преди се случваха между Северна Америка и Европа. Днес положението е различно – Истанбул е в сърцето на Африка, Азия и Европа.“
Разширяването на летищата включва и сериозна надпревара за персонал – мениджъри, инженери и ИТ специалисти се привличат между големите центрове. „Съхраняваме таланти и обучаваме нови, за да запълним всяка загуба,“ обяснява Билген.
Също така, Саудитска Арабия се включва в надпреварата чрез новата авиокомпания Riyadh Air, собственост на инвестиционния фонд PIF. Под ръководството на престолонаследника Мохамед бин Салман, тя цели да превърне страната в глобален авиационен център.
След успешно вътрешно тестово пускане на линията Лондон–Рияд, Riyadh Air ще започне редовни полети около Коледа и планира да свърже 100 дестинации в следващите 5 години. Поръчката от 182 самолета е част от многомилиардна стратегия за растеж.
Главният изпълнителен директор Тони Дъглас подчертава: „Не е приемливо пътник от Токио, Шанхай или САЩ да трябва да прекача през друг център, за да стигне до Рияд. Целта ни е глобален свързващ хъб.“
С това регионът на Мраморно море и Близкият изток се превръщат в новото сърце на международната авиация, където летищата вече се съревновават не само по инфраструктура, но и по стратегическо влияние и привличане на пътници от целия свят.