Изкуствен интелект създава последната песен на "Бийтълс"
Технологията е била използвана за „извличане“ на гласа на Джон Ленън от старо демо
Сър Пол Маккартни призна, че е използвал изкуствен интелект, за да помогне за създаването на "последния запис на Бийтълс", предаде Би Би Си. Той обясни, че технологията е била използвана за „извличане“ на гласа на Джон Ленън от старо демо, за да може песента да бъде завършена.
"Завършихме я и ще излезе тази година", поясни Пол Маккартни. Той не уточни кое е парчето, но вероятно става дума за композицията на Джон Ленън от 1978 г. Now And Then. Тя бе споменавана като възможна песен за събиране на "Бийтълс" през 1995 г., когато тримата живи тогава музиканти от групата подбират парчета за поредицата "Антология", илюстриращата кариерите им. Шест години по-късно почина и Джордж Харисън.
Маккартни е получил демоверсията по-рано през годината от Йоко Оно, вдовицата на Ленън. Тя е една от няколко песни, записани на касета с надпис "За Пол", която Джон Ленън подготвя малко преди смъртта си през 1980 г.
Ленън пише Now And Then във времето, което сам е определил като "пенсия" – тогава няма договор със звукозаписна компания и се е посветил на отглеждането на сина си Шон. Продуцентът Джеф Лин завършва и издава през 1995 г. и 1996 г. две от песните от касетата - Free As A Bird и Real Love, които са първите нови песни на "Бийтълс", издадени след 25 години пауза.
Групата се опитва да запише Now And Then, любовна песен, типична за късната кариера на Ленън, но бързо се отказва. "Занимахме с нея един следобед", спомня си Лин. Трябвало да има и хор, липсвали строфи.
По-късно Пол Маккартни казва, че според Джордж Харисън песента била "боклук" и той отказал да работи по нея. "Заглавието не беше много добро, нуждаеше се от малко преработка, но имаше красив текст и Джон пее в нея", разказва той пред за сп. Q. "Но Джордж не я хареса. И тъй като "Бийтълс" е демокрация, спряхме работата."
Имало и технически проблеми с оригиналния демо запис, чували се постоянни смущения от електрозахранването в апартамента на Ленън. През 2009 г. на CD излиза пиратски запис на демото, без тези шумове.
През следващите години Пол Маккартни често говори в интервюта за желанието си да завърши тази песен.
Повратният момент настъпва с документалния филм Get Back на Питър Джаксън, когато монтажистът на диалога Емил дьо ла Рей обучава компютри да разпознават гласовете на членовете на "Бийтълс", звуците на инструментите им и да ги отдели от общите звуци, за да създаде "чисто" аудио.
„Джаксън успя да измъкне гласа на Джон от малка касета“, каза Пол пред Марта Кърни от Radio 4.
„Имахме гласа на Джон и пиано и той можеше да ги раздели с AI. Просто каза на машината: Това е гласът. Това е китара. Изтрий китарата“.
Същият процес позволява на Пол Маккартни да направи "дует" с Ленън по време на турнето си и за новото съраунд смесване на класическия албум Revolver миналата година.
Музикантът обаче признава, че е загрижен за някои други приложения на изкуствения интелект.
"Малко е страшно, но и вълнуващо, защо това е бъдещето. Просто трябва да видим къде то ще ни отведе", заяви пред Радио 4 Пол, който след 4 дни ще навърши 81 и не е сред големите почитатели и активни ползватели на интернет.