Китай не си играе - тестват влак с 1000 км/ч

Влакът на възглавница върху свръхпроводящи магнити за първи път премина през тунел с нисък вакуум, доказвайки възможността за движение, ускорение и спиране по зададени параметри

Новини
17:35 - 06 Август 2024
1569
Китай не си играе - тестват влак с 1000 км/ч

Прототип на "хиперлупа", за който отдавна се говори от Илон Мъск, бе тестван за първи път в Китай. Влакът на възглавница върху свръхпроводящи магнити за първи път премина през тунел с нисък вакуум, доказвайки възможността за движение, ускорение и спиране по зададени параметри.

Тестовете бяха проведени от Китайската корпорация за аерокосмическа наука и индустрия (CASIC) на полигон с дължина 2 км. В бъдеще скоростта на влака ще бъде 1000 километра в час.

През април 2022 г. в провинция Шанси в Северен Китай е построена първата 2-километрова тестова писта за изпитване на нови концепции в транспорта на магнитна възглавница. Доскоро разработчиците тестваха прототип на капсула в тунел с нормално налягане на въздуха върху пистата. Но за да може влакът да достигне скорост от около 1000 км/ч, той

ще се движи в тръба с ниско атмосферно налягане - в условията на т.нар. нисък вакуум.

Неотдавна специалистите на CASIC за първи път тестваха прототип на свръхбърз маглев при движение във вакуум в комплекса, използвайки свръхпроводящи магнити в системата за окачване - друга технология, която ще осигури ефективно и доста икономично ускоряване на левитиращите влакове до най-високи скорости. Според Синхуа "резултатите показаха, че влакът осигурява контролирано придвижване, стабилност на окачването и безопасно спиране в съответствие с определената крива".

Трябва да се осъзнае, че подобни платформи имат много по-широко предназначение от това да превозват пътници в Китай от един град до друг. Свръхпроводящите магнити и вакуумните тръби са също така потенциални катапулти за изстрелване на полезни товари в космоса чисто и конвенционално евтино, да не говорим за значителния военен потенциал на такива системи. Това са също така нови материали, технологии, системи за контрол и опит, които не могат да бъдат надценявани.

Днес влакът с най-висока скорост (329 км/ч) взима разстоянието от Пекин до Шанхай за 3 ч. и 58 мин. В нисковакуумна тръба маглев ще превозва пътници по този маршрут за около 1 ч. и 30 мин. Очаква се такъв транспорт да свърже най-големите китайски метрополиси.