Красимир Ципов: Здравният министър ще затваря градове, НОЩ - забавачки
ВИЗИТКА: Красимир Ципов е роден на 18 март 1973 г. в Пловдив. Завършил е Националната гимназия за древни езици и култури „Св. Константин Кирил Философ“, след това Юридическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“. Бил е депутат в 41, 42, 43 и 44-то Народно събрание, два пъти е бил зам.-министър на вътрешните работи в правителствата на Бойко Борисов. Член е на Правната комисия и Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред в НС На 27.11. 2019 г. е избран за заместник-председател на Парламентарната група на ПП ГЕРБ. Зам.-шефът на ПГ на ГЕРБ говори по актуални теми в интервю пред Виктория Пенкова за в. "Телеграф".
- Г-н Ципов, внесохте доста промени вчера в Закона за извънредното положение между първо и второ четене. Основната обаче е, че извънредна епидемична обстановка ще се обявява с решение на МС. Може ли малко повече яснота да внесете?
- ГЕРБ внася няколко групи промени, като основните са свързани със Закона за здравето. Разгледахме различни варианти, сред които извънредната епидемична обстановка да се обявява и с актове на други компетентни органи, но във внесеното предложение остана да е с акт на Министерски съвет. На основание чл. 105, ал. 2 от конституцията МС провежда външната и вътрешната политика на страната, той трябва да въвежда и извънредната епидемична обстановка, а министърът да издава актове за прилагането на мерките.
- Какви са критериите за обявяването на извънредната епидемична обстановка?
- Прилагането на мерките става при следните критерии - при наличие на непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите и включва характеристики на заразните болести; когато представлява сериозна опасност за общественото здраве, дори когато броят на установените случаи е малък; причинени са от патоген с висок епидемичен потенциал, като висока смъртност, бързо заразяване, като пътят на предаването е непознат или необичаен. Другият критерий е затруднение или забавяне на мерките за контрол на общественото здраве поради липса на лечение, ваксина или наличие на многобройни огнища и т.н.
- Какво ще се случи, ако даден град, село или квартал е огнище, кой ще го затваря? За всеки случай ли ще трябва да е с акт на МС?
- Не, може и като уточним видовете противоепидемични мерки, които ще бъдат налагани със заповед на министъра на здравеопазването, това да го направи самият той. Тези мерки ще се прилагат тогава, когато са описани. Например налагане на карантина на населено място. Описали сме критериите, по които ще се налага и карантина. Обикновено това е броят на заразените в един квартал, град или село. Ще следваме препоръките на СЗО, включително и тези, които се прилагат от държавите - членки на Европейския съюз.
- Да разбирам, че карантина ще може да се налага за дадено огнище с акт на министъра?
- Да, с акт на министъра, но след приетото решение на МС като прилагането на конкретната противоепидемична мярка ще е последица от това решение.
- Предвиждат ли се по-разширени правомощия за държавния здравен инспектор?
- Всичките предложения за издаване на актове ще се подготвят, както е предвидено и в закона - от страна на главния държавен здравен инспектор. Всичко трябва да почива на конкретно мотивирано предложение, което ще излезе от страна на главния държавен здравен инспектор.
- Какви са другите промени, които внасяте?
- Другата група текстове са свързани със сроковете и удължаването им след отмяната на извънредното положение. Внесохме да не могат да се налагат запори върху сметки на общините за срок 2 месеца от отмяната на извънредното положение. Друго важно е да не правят отчисления до края на годината по един фонд на Министерството на околната среда и водите, който е свързан с управлението на отпадъците. Това ще даде възможност на общините средствата, които са принудени ежемесечно да плащат по тези отчисления, да бъдат използвани за други цели, свързани с преодоляване на последствията от коронавируса и да се ограничи разпространението му.
- ДПС също внесе свое предложение за сроковете, в които не могат да се налагат запори след падане на извънредното положение, но то е за 6 месеца. При вас е по-кратък срокът, защо?
- Имайте предвид, че този срок от шест месеца няма да дисциплинира общините, за да проявят инициативност по отношение на заплащането на местните данъци и такси. Знаете, че плащането им беше отложено до 30 юни, сега те трябва да проявят инициатива и да убедят гражданите да заплатят дължимите местни данъци и такси. Така и приходната част на общинските бюджети ще бъде запълнена. Поне в този момент мотивите на предложението са свързани с данните от НСОРБ, че приходите са спаднали в някои места и с 50%.
- Кои общини в момента са най-губещи?
- Всички - и големите, и малките. Има сериозно намаляване на приходната част на бюджета, което поставя въпроса за нормалното функциониране на услугите, които предоставят общините. Има и примери - от страна на конкретни кметове, които ще предложат и съкращения. Идеята е да се намалят тези негативни последици от кризата. Обсъждаме и други варианти, там където се предоставят концесии, да имат възможност да предоговорят концесионните възнаграждения или суми, които трябва да се заплатят от ползвателя, за да влязат някакви приходи.
- Времето се затопля, хората на тълпи излизат, пътуват. Възможно ли е в скоро време нов пик на заразата и ново въвеждане вече на извънредна епидемична обстановка?
- Зависи, разчитаме на Националния оперативен щаб, но трябва да сме готови във всеки един момент, ако има нов пик, да се действа незабавно и да има адекватен отговор. Все пак водещото в случая остава опазването на здравето и живота на българските граждани. Трябва да мислим за възвръщане на нормалното функциониране на социалния и икономическия живот, но приоритет са животът и здравето. И премиерът Бойко Борисов каза, че ако има над 100 новозаразени на ден, ще се въведе отново извънредната обстановка. Вече за въвеждането ще трябва щабът да направи предложение до Министерския съвет.
- ВМРО също направи предложение за длъжниците, коментира темата и правосъдният министър. Той каза, че няма как да се тормозят със запори. Как е разписано това в промените?
- До 13 май ЧСИ не могат да извършват действия предвидени в закона за ЧСИ-та и ГПК. Идеята е този срок да се удължи с два месеца след отмяна на извънредното положение. Идеята е там да бъдат описани и имотите. Имаше предложение от Камарата на частните съдебни изпълнители да се разреши доброволно изпълнение на т.нар. малки задължения, но МС прецени, че в тази ситуация е по-добре да се даде възможност на длъжниците в този срок да са спокойни и да направят необходимото, за да продължат да си изплащат задълженията. В момента се отнася този срок за физически лица и лечебните заведения, ще добавим и общините
- Какво се предвижда за детските градини, кога ще бъдат отворени?
- Няма предвидени текстове към момента за детските градини. Решението ще дойде по предложение на Националния оперативен щаб. Компетентните органи за училищата и забавачките са МОН и регионалните управления по образование, те ще взимат решение на база на това решение на НОЩ. Това ще зависи от конкретната епидемична обстановка. По всяка вероятност ще се види и какъв е опитът в държавите от Евросъюза, които отвориха учебните заведения за по-малки и по-големи деца и това ще натежи при взимане на решението
- Какво предвиждате в социалната сфера?
- Ще остане възможността и при обявяване на извънредна епидемична обстановка държавната администрация и служителите в частните фирми да продължат да извършва работа от разстояние. В по-големите офиси и сгради на държавни органи има помещения, където работят повече от няколко лица, а спазването на мерките трябва да продължи. Затова при обявена епидемична обстановка хоумофисът продължава. Неплатеният отпуск в срок от 60 работни дни ще се зачита за трудов стаж.