Масово недоволство от новите билети в София

Най-сериозни са критиките за задължителното валидиране и за премахването на месечната карта за 1 наземна линия

Актуални новини
08:45 - 04 Януари 2023
8889
Масово недоволство от новите билети в София

Стартът на реформата с новите билети за градския транспорт в София предизвиква поголовни негативни коментари, вместо да удовлетворява платилите за нея данъкоплатци в столицата, показва преглед на първите реакции след влизането в сила на промените от 1 януари.

Едно от най-често срещаните недоволства е срещу новото изискване пътниците да валидират задължително картите си при качване в наземния превоз, дори когато тези карти са годишни или месечни. 

В противен случай на контрольорите вече е позволено глобяват пасажерите без валидиран документ с 3 лева.

Тази глоба е различна от глобата за пътник без билет или карта, която от Нова година е 40, а не 30 лв.

В профила на Центъра за градска мобилност във Фейсбук могат да се прочетат масови критики срещу това нововъведение. „Ето мнението на сина ми, който е ученик: „Борба за чекиране в трамвай №10, аз не успях да стигна до валидатор“. Това абсурдно решение за задължително чекиране трябва да отпадне, защото пътниците са поставени в още по-непоносими и стресиращи условия.

Очевидно хората, които са гласували за това нещо, никога не са ползвали градски транспорт“,

написа Радослава Янева.

„В пиковите часове ще стане едно задръстване пред апаратите за валидиране. И какво, когато тези апарати не работят например, както постоянно се случва?! Пак недомислици“, допълва Ани Димитрова.

От ЦГМ вече лансираха версията, че въвеждат задължителното чекиране като единствена възможна застраховка за пътниците в градския транспорт, пише "Сега". От фирмата обаче с половин уста допълниха и че данните ще се използват за бъдещото оптимизиране на публичния превоз в града.

Пътуващите с него обаче отвръщат, че не са съгласни да участват в проучванията на ЦГМ срещу заплаха да бъдат санкционирани.

Сериозен отпор среща и решението на Столичния общински съвет да премахне месечните абонаментни карти за 1 линия на наземния градски транспорт - автобус, трамвай или тролейбус, чийто поименен вариант досега струваше 23 лв. Пътници негодуват, че с новите превозни документи ЦГМ не предлага алтернатива на тази карта, а

призивите столичани да се преориентират към разсрочено плащане на карта за всички линии срещу 370 лв. означава сериозно поскъпване на услугата

за голяма част от жителите на града. В сайта Петиция.com вече е отворена подписка с искане СОС да преразгледа решението си и ЦГМ да възобнови продажбата на картите за 1 линия. Немалка част от по-рядко пътуващите с градския транспорт искат политическите партии в София пак да върнат и талоните за 10 пътувания срещу 12 лв.

Съмнителна изглежда и ползата за софиянци от въвеждането на електронните билети за време. От началото на 2023 г. касите на Центъра за градска мобилност вече не продават хартиени билети от 1,60 лв., а тези на метрото го правят само за непосредственото пътуване. На мястото на досегашните билетчета ЦГМ вече предлага е-билети за време, които се зареждат в пластмасови карти от два вида - на цена от 3 лв. и от 80 стотинки. В тях могат да се пълнят до 10 от новите билети 30+ с цена отново от 1,6 лв. или пък билети 60+, струващи 2,20 лв. Първият може да се използва за повече от едно прекачване, ако валидирането на билета в последното превозно средство се направи до 29-а минута след първата валидация.

С втория билет пътникът може да се вози няколко пъти с последна валидация на 59-а минута. Хора от различни квартали, особено от по-отдалечени, вече сигнализираха, че в техните райони е невъзможно да се прекачиш на повече от 1 превозно средство в рамките на половин час. Поради което и по-краткотрайният билет за време е напълно неизползваем за тях.

В градския транспорт вече ще се появят и контрольори без униформа, които ще носят само баджове за легитимация. По време на инспекциите валидаторите ще бъдат блокирани. Ще има и контрольори, оборудвани с видеокамери.

Само можем да гадаем до какви неприятни ситуации ще доведе това.