Морфов поставя Булгаков с Камен Донев и Руси Чанев (ФОТО)

Режисьорът започна репетиции в Пловдивския театър, премиерата на спектакъла е на 10 септември

Култура
15:25 - 24 Април 2025 (обновена)
6723
Морфов поставя Булгаков с Камен Донев и Руси Чанев (ФОТО)

Александър Морфов започна репетиции в Драматичния театър "Н.О. Масалитинов" в Пловдив на спектакъл по творбите на руския писател и драматург Михаил Булгаков „Съзаклятието на лицемерите“ и „Животът на г-н дьо Молиер“. Дългоочакваната новина дойде официално от Драмата в града под тепетата.

Сценичната версия и режисурата са на Александър Морфов, сценографията и костюмите са поверени на Татяна Димова, а музикалната картина е дело на Асен Аврамов.

Снимки: Стефан Н. Щерев


В постановката ще видим Камен Донев, Руси Чанев, Рени Врангова, Албена Колева, Алексей Кожухаров, Стилиян Стоянов, Катрин Гачева, Мариана Йотова, Ивана Крумова, Красимир Василев, Ивайло Христов, Венелин Методиев, Димитър Банчев, Павел Сапунджиев и Иван Горанов.


„Съзаклятието на лицемерите“ проследява сложните и драматични отношения между великия френски драматург Молиер и неговия покровител — крал Луи XIV. В центъра на сюжета е финалният период от създаването на „Тартюф“ и усилията на религиозни фанатици и влиятелни фигури да го изгонят от театралния свят на Париж.

Премиерата е планирана за 10 септември от 19:00 ч. в Голяма зала на Драматичен театър – Пловдив. 


Александър Морфов ще постави на сцена за пръв спектакъл две години след уволнението си от Народния театър, където беше главен режисьор и три години след последната си постановка у нас - „Антигона” в Плевенския театър.

Миналата година Александър Морфов постави в столичния „Театро” нова версия на спектакъла си „Животът е прекрасен”, която дълги години се играеше в Народния театър. Сега постановката носи наименованието „И все пак, Животът е прекрасен” и тя играе с някои нови актьори, различни от предишния състав.


Реално „Съзаклятието на лицемерите“ ще отбележи истинското завръщане на Морфов в родния театър след известно творческо мълчание. С този проект известният режисьор първоначално е планирал да се завърне на сцената на Народния театър, но той така и не е получил зелена светлина.

Той бе отстранен дисциплинарно от директора Васил Василев като апотеоз на скандала с надраскването на вратата на свързаната с ДПС пиарка Велислава Кръстева, започнал още в края на 2022-ра. В края на 2024 г. обаче съдът отмени уволнението, Народният театър обжалва решението и казусът все още не е приключил съдебно.


Оригиналното заглавие на пиесата „Съзаклятието на лицемерите“ е „Кабала святош”. Пиесата е написана от Михаил Булгаков през 1929 г. и привидно се фокусира върху сложните отношения на майстора на комичната сатира Жан Батист Молиер с френския крал Луи XIV, но всъщност авторът има предвид себе си и отношенията си с властта и по-специално със съветския диктатор Йосиф Сталин. Цензурата обаче веднага забранява пиесата.

След разговор на Булгаков със Сталин и след ходатайството на близкия до болшевишката власт писател Максим Горки, цензурата разрешава пиесата да бъде поставена на сцена, но настоява в нея да бъдат внесени поправки. Вместо „Съзаклятието на лицемерите” пиесата е озаглавена просто „Молиер”. Във времето на Големия терор в Съветския съюз, когато по заповед на Сталин поголовно се убиват стотици хиляди, заподозрени в заговор срещу властта в шпионаж в полза на чужди вражески държави, цензурата не може да допусне заглавие на пиеса, в което фигурира думата „съзаклятие”.

Михаил Булгаков е задължен да промени и някои реплики, които може да бъдат възприети като намек за съвременността. Така например думите на Молиер „Ненавиждам безнаказаната тирания” са редактирани като „Ненавиждам кралската тирания”. В крайна сметка „Молиер” е поставена през 1936 г. в Московския художествен академичен театър, но след няколко представления спектакълът е свален.

Бдителни партийни чиновници изпращат докладна до Сталин, в която разобличават „тайния политически замисъл” на Булгаков – да направи аналогия с безправното положение на писателя при тиранията на монарха и при диктатурата на пролетариата. Освен това в партийния орган вестник „Правда” излиза статията „Външен блясък и фалшиво съдържание”, която разгромява пиесата на Булгаков. Диктаторът нарежда постановката да бъде забранена.

Вероятно Александър Морфов, който винаги е имал сложни отношения с властта, припознава себе си и като Молиер, и като Булгаков. Ярък в своя сарказъм към политици и личности, които не харесва, вероятно в спектакъла Морфов ще акцента върху днешната ситуация с културата в България, в която талантливият творец много често става жертва на бюрократи и блюдолизци.

Пиесата на Булгаков е поставяна в България от режисьора Слави Шкаров в Сливенския театър през сезон 1987-1988 г. под заглавието „Молиер или съзаклятието на лицемерите”. 

Написан през 1932-1933 г., романът на Михаил Булгаков “Животът на господин дьо Молиер” е публикаван 30 години след смъртта на писателя. Авторът на “Майстора и Маргарита” разказва за живота на френския драматург Молиер като успява да надскочи чисто биографичния разказ и да го превърне в пълнокръвна художествена литература.

Молиер започва своя път, изправен пред множество несполуки, за да достигне до върховете на театралното изкуство, съпровождано от множество политически и социални противоречия. Една от причините Булгаков да посегне към живота на французина е чувството му за съпричаност към трънливия творчески път на Молиер.

И книгата е посрещната с неодобрение от съветската цензура, която вижда в разказа за Молиер критика към режима. Въпреки това, макар и след смъртта на автора “Животът на господин дьо Молиер” достига до читатели от целия свят, за да разкаже за романтичния и труден живот на един от най-важните драматурзите в историята на театъра.