Отмъщението на Електра - от София до Истанбул
Софийска опера гостува на Фестивала за опера и балет в Културния център "Кемал Ататюрк"

Операта „Електра“ на Рихард Щраус, вдъхновена от древногръцката митология, ще бъде поставена в Истанбул от Софийската опера и балет и от режисьора акад. Пламен Карталов. Премиерата е на 29 май в рамките на 16-я Фестивал за опера и балет в Културен център "Кемал Ататюрк". Режисьорът Пламен Карталов казва: „Електра е разтърсващо произведение, защото е като река от звуци, бушуваща в дълбините.“
В материал в турската преса, посветен на българския спектакъл "Електра", Дениз Бурак Байрак пише: "Една от водещите световни оперни трупи – Софийската опера и балет – ще представи на истанбулската публика драматичната история на Електра в рамките на 16-ия Международен фестивал за опера и балет в Истанбул.
Произведението на Рихард Щраус, вдъхновено от трагедията на Софокъл, съчетава теми като отмъщение и семейни връзки с уникалния музикален език на композитора и впечатляващото либрето на Хофманстал.
Режисьорът Карталов, който ще представи операта на 29 май в Операта на Ататюрк, разказва: „Режисурата на Електра беше изградена като последователност от сцени в постоянно движение. Ритъмът ѝ напомня монтаж на филм. Публиката е въвлечена в динамична драма.“
За музиката на Щраус казва: „Той ни е предоставил всичко, за да можем да претворим въображението си. С подходяща интерпретация и екипна работа всяко представление може да вдъхне нов живот на това безсмъртно произведение.“
Митът за Електра – съвременен отзвук: Историята на Електра, дъщеря на Агамемнон и Клитемнестра, е една от седемте оцелели трагедии на Софокъл. Според мита, след като Агамемнон се връща от Троянската война, съпругата му го убива с помощта на любовника си Егист. Електра остава враг на майка си и очаква деня, когато брат ѝ Орест ще отмъсти. Когато Орест се завръща, той убива и майка им, и Егист.
Режисьорът подчертава: „Мотивите като отмъщение и вина все още отекват и днес. Електра не е само класическо произведение, но и предупреждение за съвременния човек. Желанието за отмъщение е нещо вечно присъщо на човешката природа.“
Той добавя: „Електра е вулканично силна опера. Сценичната ѝ версия изисква визуална интерпретация, която е като калейдоскоп – постоянно променяща се и заредена с напрежение.“